Burgemeester van Schaarbeek Cecile Jodogne vindt de plannen voor het tijdelijke coronafietspad op de Lambermontlaan 'gevaarlijk voor fietsers en hulpdiensten'. Dat fietspad zou één van de drie autorijvakken op de laan vervangen en volgende maand worden geïnstalleerd. De burgemeester gaat morgen in overleg met het kabinet van minister van Mobiliteit Elke van den Brandt.
Schaarbeeks burgemeester vindt 'coronafietspad' op Lambermontlaan gevaarlijk
De Lambermontlaan is al decennialang een verkeersader die politici tot hoofdpijn stemt. Nu het kabinet van Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt er een 'coronafietspad' wil laten aanleggen - de Lambermontlaan valt onder gewestelijke bevoegheid - wil burgemeester Cecile Jodogne de politici behoeden voor een inadequate tijdelijke oplossing. De beslissing om het tijdelijke fietspad te installeren, viel vorige maand. Mobiliteitsexperte van de VUB Cathy Macharis stelde toen in BRUZZ dat het vervangen van een autorijstrook, weinig invloed zou hebben op het plaatselijke verkeer.
De laan in Schaarbeek bestaat uit drie rijstroken, een parkeerstrook en een pad dat fiets- en voetgangers delen. Het Gewestelijk plan zou ervoor zorgen dat één van die autorijstroken tijdelijk een fietspad wordt in de richting staduitwaarts. Vanaf de Leopold III-laan tot aan de Max Roosstraat zal de meest rechtse rijstrook van de Lambermontlaan staduitwaarts verdwijnen ten voordele van een fietspad.
Het fietspad dat volgende maand wordt aangelegd, zou slechts een testfase zijn, stelt het kabinet. Maar dat vindt de burgemeester alsnog een slecht plan.
"In het plan is geen fysieke afbakening van het pad voorzien", stelt ze. "Dat is gevaarlijk. Het kan ook niet dat aan bepaalde kruispunten, auto's maar over één rijweg zullen kunnen passeren. Voorts is de vermindering van het aantal rijstroken, een probleem voor de veiligheidsdiensten in de buurt. We willen daar geen files. Ik vind het absurd om een tijdelijke oplossing te voorzien, terwijl we moeten debatteren over een duurzaam fiets- en autoproject op de Lambermont dat ook de bewoners niet stoort.
Er is overigens al een fietspad buiten de Lambermontlaan in dezelfde richting. Dat wordt effectief gebruikt door de fietsers, al besef ik dat ook dat niet de allerbeste oplossing biedt."
Iedereen is akkoord
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt besliste tijdens de lockdown om 40 km fietspad aan te leggen in het kader van de exitstrategie, waaronder het 'corona testfietspad' op de Lambermontlaan. De woordvoerder van Elke Van den Brandt reageert verrast op de woorden van Jodogne.
"We zijn het niet gewoon dat zo'n zaken worden uitgevochten in de media alvorens we overleggen", stelt hij. "Morgen bespreken we met de burgemeester wat we kunnen doen. Het kan prima zijn dat ze vindt dat deze tijdelijke oplossing niet volstaat op lange termijn. Maar wij willen dat er nu alvast een oplossing komt die het openbaar vervoer ontlast tot de coronamaatregelen versoepelen en weer meer mensen op een normale manier op de bus, de metro of de trein kunnen. Zolang social distancing nodig is op het openbaar vervoer, hebben we coronafietspaden nodig. Het argument dat minder autorijstroken voor problemen zouden zorgen voor de plaatselijke hulpdiensten, gaat niet op. Die hebben namelijk al ingestemd met de plannen. En ook de politiezone is op de hoogte van de plannen. Een rijbaan met drie autorijstroken in de stad blijft voor ons een absurditeit."
De werken zouden volgende maand beginnen. Morgen zit de burgemeester met het kabinet van Van den Brandt samen om te bekijken hoe het verder moet.
Lees meer over: Mobiliteit , Lambermontlaan , fietspad , coronafietspad , Cécile Jodogne
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.