Door een aantal sociale correcties aan SmartMove, de officiële naam van de Brusselse slimme kilometerheffing, is de mogelijke opbrengst van 500 miljoen euro teruggebracht naar 400 miljoen. Dat verklaarde minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) vrijdag tijdens het begrotingsdebat in het Brussels Parlement. "De totale fiscale druk voor de Brusselaars zal niet stijgen", benadrukte hij.
Slimme kilometerheffing: 'Globale fiscale druk zal voor Brusselaars niet stijgen'
Gatz herhaalde dat SmartMove tot doel heeft om de files in het Brussels Gewest aan te pakken en niet om fiscale opbrengsten te genereren. Bedrijven verlaten het Brussels Gewest omwille van de verkeersoverlast.
De minister maakte zich sterk dat de globale fiscale druk niet zal stijgen. Cieltje Van Achter (N-VA) ondervroeg hierover minister Gatz en verwees naar de studie waaruit zou blijken dat 94 procent van de Brusselse huishoudens meer aan SmartMove zullen moeten betalen dan de belastingverlaging door de afschaffing van de verkeersbelasting en de BIV. Die studie is volgens Gatz achterhaald door de sociale correcties die de regering heeft doorgevoerd in SmartMove. Individueel kunnen er wel verschillen zijn, afhankelijk van het vermogen van de wagen, erkende Gatz.
Voor de minister is het nu "tijd voor overleg, overleg, overleg", zowel met de Brussels sociale partners en actoren als met de andere gewesten. Wat het overleg met Vlaanderen en Wallonië betreft, herhaalde Sven Gatz dat de Brusselse regering bereid is om met de andere gewesten te bekijken of een deel van de opbrengst van SmartMove naar de pendelaars uit de andere gewesten kan gaan.
Hij reageerde ook op de kritiek dat Brussel een systeem heeft uitgewerkt zonder de andere gewesten daarin te kennen. "Politiek werkt enkel met een uitgewerkt voorstel, waarover dan gepraat kan worden", aldus de minister.
SmartMove staat normaal gezien ook op de agenda van het Overlegcomité van de verschillende regeringen van het land, dat deze namiddag samenkomt om onder meer de coronamaatregelen tegen het licht te houden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , slimme kilometerheffing , fiscale druk
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.