Druk autoverkeer en filevorming in Brussel bij een verminderde rijstrook

| Druk autoverkeer en filevorming in Brussel bij een verminderde rijstrook.

'Slimme kilometerheffing voor iedereen gelijk, ook voor Brusselaar'

TRO
27/02/2020
Updated: 27/02/2020 17.55u

De gesprekken over de slimme kilometerheffing in het Brussels gewest lopen op de achtergrond nog altijd. De extra belasting voor automobilisten moet afhankelijk worden van het uur waarop bestuurders de wagen gebruiken in het gewest en moet voor iedereen, ook Brusselaars, gelijk worden. De extra kosten per verplaatsing zouden vergelijkbaar met een MIVB-ticket moeten zijn.

Dat er een slimme kilometerheffing in Brussel moet komen, staat in het Brussels regeerakkoord. Bij voorkeur komt die extra taks er in samenwerking met de andere gewesten, maar het overleg daarover loopt al maandenlang zeer moeizaam. Volgens Le Soir rekenen de Brusselse ministers er niet meer op dat er een akkoord komt tussen de verschillende gewesten.

En dus is de Brusselse regering op de achtergrond volop bezig met het vormgeven van een eigen slimme kilometerheffing om de verkeersdruk te verminderen.

2,10 per rit

Le Soir weet enkele opvallende details te melden. Zo zou de kilometerheffing gelden voor alle bestuurders, ook voor Brusselse automobilisten. Wel wordt er nog onderzocht of Brusselaars via een belastinghervorming op een andere manier gecompenseerd kunnen worden. Iets wat minster van Financiën Sven Gatz (Open VLD) afgelopen herfst ook al zei.

De kosten van de taks zouden moeten neerkomen op de prijs die pendelaars ook voor een rit met de MIVB betalen. Dat zou neerkomen op 2,10 euro per verplaatsing, maar er circuleren ook bedragen tussen de 1 en 3 euro en nog anderen zeggen dat een slimme kilometerheffing onder de 3 euro eigenlijk geen effect heeft.

Hoe dan ook zou er meer betaald moeten worden voor rijden tijdens de spitsuren, dan in daluren of in het weekend. De camera's die nu al gebruikt worden om de naleving van de lage emissiezone te controleren, zouden ook de slimme kilometerheffing moeten faciliteren.

De regering hoopt voor de laatste begrotingsonderhandelingen een dossier te kunnen indienen. De taks zou de Brusselse schatkist zo'n 50 tot 200 miljoen kunnen opleveren.

'Discriminerend voorstel'

Intussen reageert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) misnoegd op het plan om de kilometerheffing te laten variëren naargelang het tijdstip in de dag. Het zou de ondernemers die in Brussel werken zwaar treffen.

"Een dergelijke kilometerheffing raakt ondernemingen en bedrijven op verschillende niveaus: Brusselse ondernemers die zich in de stad moeten verplaatsen, Brusselse ondernemers met personeel van buiten de stad, ondernemers van buiten Brussel met een vestiging in de stad. Dit is een discriminerend voorstel en het ontbreekt aan alternatieven en compensaties. We voorspellen dat veel kleinere ondernemingen Brussel links zullen laten liggen. Een aderlating voor de lokale economie", reageert het NSZ.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , kilometerheffing , slimme kilometerheffing

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni