Het volledige elektriciteitsnet vervangen om snelle laadpalen te voorzien in de hoofdstad zal niet nodig zijn, want er bestaan technische oplossingen. Die boodschap geeft Brussels minister van Energie Alain Maron (Ecolo) mee in een reactie op het artikel in De Tijd dat het Brusselse stroomnet niet klaar is voor de elektrische auto.
Snelle laadpalen in Brussel: 'Volledige stroomnet vervangen is niet nodig'
In Brussel is 88 procent van het stroomnet uitgerust met 230 volt en niet met 400 volt, terwijl net die 400 volt nodig is om snelle laadpalen te installeren. Op het 230 voltnet kunnen enkel trage laadpalen voor elektrische auto's aangesloten worden. Fout, want er zijn wel degelijk technische oplossingen, klinkt het bij minister Maron.
"Het Brusselse elektriciteitsnetwerk zomaar vervangen in enkele jaren zal niet lukken. Maar anderzijds is dat ook niet nodig. De snellere laadpalen, die een hoger voltage nodig hebben, installeren op een aansluiting van 230 volt is mogelijk mits de plaatsing van een transformator. Op technologisch vlak kunnen we dus een antwoord bieden aan de plaatsen waar een snelle laadpaal nodig is", vertelt Pascal Devos, woordvoerder van minister Maron.
"Die techniek is ook goedkoper dan het volledige net te vervangen. In de wijken waar straten en elektriciteit opnieuw aangelegd worden, schakelen we natuurlijk wel om naar 400 volt", aldus Devos. Hoewel de keuze voor een 230 voltnet tientallen jaren geleden werd gemaakt, hinkt Brussel hierdoor toch weer achterop, ondanks de uitbreiding van het aantal publieke laadpalen naar 100 stuks tegen de zomer. "Het klopt dat we niet op de zaken vooruitlopen. Er is een achterstand als je naar de Brusselse context kijkt", besluit Devos.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Alain Maron , elektrische auto
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.