Met het stijgend fietsgebruik, neemt ook de behoefte aan veilige fietsparkings toe. Brussel Mobiliteit heeft hier nu een masterplan voor klaar dat tienduizend extra fietsparkeerplaatsen tegen 2030 moet voorzien. Die zouden vooral aan de grote trein- en metrostrations komen.
Tienduizend extra veilige fietsparkings nodig tegen 2030
Lees ook: Ruim 60 procent meer fietsers in 2020
Het fietsgebruik in Brussel is in de corona-epidemie fors toegenomen. Verwacht wordt dat die toename, zeker deels, een blijvend effect zal hebben.
Dat is ook coherent met het gewestelijk mobiliteitsplan GoodMove dat een overstap van auto naar openbaar vervoer en fiets wil bewerkstelligen. Tegen 2030 zou het fietsgebruik verdrievoudigd moeten zijn en zullen er, naar schatting, 640.000 dagelijkse fietsverplaatsingen zijn.
Die stijging moet niet alleen hand in hand gaan met nieuwe fietspaden en -snelwegen, er moet ook nagedacht worden over het veilig stallen van de fiets. Voor het eerst is daar door Brussel Mobiliteit een Masterplan voor gemaakt.
Brussel Mobiltiteit heeft, op vraag van minister Elke Van Den Brandt (Groen), de behoefte aan extra fietsparkeerplaatsen berekend, uitgaande van het stijgend fietsgebruik en rekening houdend met hoe andere steden omgaan met het fenomeen.
Grote stations zijn prioritair
Het Masterplan Fietsparkeren is nu klaar. Het voorziet tegen 2030 duizenden nieuwe fietsparkeerplaatsen. Het gaat hier niet zozeer om de bekende fietsnietjes, die worden sowieso door de lokale besturen en het Brussels Gewest geïnstalleerd, maar eerder om fietsboxen en grote (beveiligde) fietsparkings. Er wordt ook nagedacht over de omvorming van lege winkelruimtes tot fietsparkings, of het delen van buurtparkings.
Belangrijk worden de extra (beveiligde) fietsparkeerplaatsen aan de grote stations en S-stations. Zodat wie de trein afstapt, snel met de fiets weer verder kan.
Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid krijgen er volgens het plan, en uitgaande van de behoefte elk maar liefst 2800 plaatsen bij, waarvan meer dan de helft overdekt en beveiligd. Aan belangrijke S-stations als Etterbeek, Jette en Schaarbeek zouden telkens zo’n 500 plaatsen moeten bijkomen. Bij de metro- en tramstations wordt gemikt op extra parkeerplaatsen aan de eindstations (Erasmus, Bordet, Herrmann-Debroux, Stalle, Stokkel) en de grote mobiliteitsknooppunten als Meiser en Montgomery.
Om dit alles in goede banen te leiden, en de fietser op weg te helpen naar die nieuwe parkeermogelijkheden, moet er ook een nieuwe visuele identiteit en signalisatie komen.
De Brusselse regering, die het Masterplan zopas heeft goedgekeurd, vraagt nu aan Parking Brussels om het strategisch plan te operationaliseren. De kosten voor de uitvoering worden geraamd op 8 miljoen euro per jaar.
Lees meer over: Mobiliteit , parking brussels , mobiel brussel , fietsparking , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.