Minder dan één op tien basis- of kleuterscholen in Brussel ligt in een schoolstraat. Nochtans zouden meer dan de helft van die scholen het autoverkeer in hun straat makkelijk kunnen weren met de inrichting van een schoolstraat. Dat blijkt uit een studie van vzw Les chercheurs d’air.
Twee op drie Brusselse basis- en kleuterscholen komt in aanmerking voor schoolstraat
“Deze cijfers tonen aan dat er makkelijk maatregelen kunnen worden genomen om de luchtkwaliteit in de schoolomgeving te verbeteren en de gezondheid van onze kinderen te beschermen,” klinkt het bij Justine Di Prima van de vzw Les chercheurs d’air, die zich inzet voor een betere luchtkwaliteit in Brussel.
De vzw nam studiebureau Brat onder de arm om te bekijken welke straten met kleuter- of basisschool zonder veel obstakels ingericht kunnen worden tot schoolstraat. Voor 338 van de 629 scholen blijkt dit het geval. Daar kan de straat minstens aan het begin en einde van de schooldag worden afgesloten zonder hinder voor het openbaar vervoer, hulpdiensten of leveranciers. 48 kleuter- en basisscholen zijn zelfs gelegen in een straat die permanent afgesloten zou kunnen worden voor het autoverkeer.
'Aantal schoolstraten kan makkelijk maal tien'
“Er is duidelijk een potentieel voor schoolstraten in Brussel,” zegt Di Prima. “Op korte termijn zouden er makkelijk tien keer meer schoolstraten kunnen ingericht worden dan vandaag het geval is.”
Slechts 43 kleuter- of basisscholen zijn gelegen in een schoolstraat. “Dat is minder dan 7 procent van die scholen,” klinkt Di Prima verbaasd. “Nochtans liggen de concentraties aan stikstofdioxide in zo’n straten 23 procent lager dan voor schoolpoorten in een normale straat.”
“We vragen aan de gemeenten om hier dringend werk van te maken om onze kinderen beter te beschermen tegen luchtvervuiling. Bovendien verlaagt een schoolstraat de geluidshinder en het risico op ongevallen,” besluit Di Prima.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , schoolstraat , les chercheurs d'air