Het Amerikaanse techbedrijf Uber wil dat de Brusselse regering dringend werk maakt van het taxiplan, dat voor de zomer gepresenteerd zou worden. "Het is herfst en er ligt nog niets. De chauffeurs werken in grote onzekerheid."
Uber dringt aan op taxiplan: ‘Onzekerheid is voor chauffeurs ondraaglijk’
Na de Brusselse taxifederatie komt ook de Belgische CEO van Uber met een eigen voorstel voor het taxiplan. Een hervorming is simpel en nodig, zo zegt Laurent Slits. “De taxisector, de chauffeurs op de platformen en de bewoners van Brussel willen het.”
Slits herrinnert er tijdens een persconferentie aan dat zo’n 2.000 chauffeurs inkomsten generen via Uber in Brussel.. Maar in januari werd Uber veroordeeld voor het onjuist gebruik van de vergunning voor limousines. Niet veel later verbood de Brusselse regering het gebruik van apps voor het oppikken van klanten van chauffeurs met een limousinevergunning. Sindsdien houden deze chauffeurs hun hart vast.
“De onzekerheid is ondraaglijk,” zegt Uber-chauffeur Mehmet Oz. “Volgens de wet bestaan we niet. Daardoor lopen we het risico om boetes te krijgen of bestempeld te worden als zwartwerker. We willen eindelijk duidelijkheid.”
Taxiplan steeds uitgesteld
Het taxiplan moet die duidelijkheid geven, maar werd al meerdere keren uitgesteld. In 2014 kondigde de Brusselse meerderheid aan dat er een legaal kader zou komen. Daarna opnieuw in 2019, en in maart 2021 kondigde minister-president Rudi Vervoort (PS) aan dat het plan nog voor de zomer gelanceerd zou worden. In Vlaanderen werd het taxiplan al in gebruik genomen, herinnert Slits. Ook in heel wat andere landen werd de taxisector hervormd.
In Brussel wil Uber dezelfde rechten en plichten voor taxichauffeurs en chauffeurs die rijden met limousinevergunning. Ook de dynamische prijzen moeten blijven volgens Uber; Bij piekmomenten moeten deze omhoog gaan, bij een dal omlaag. Hierover zou transparantie moeten bestaan voor chauffeurs en klanten.
Ook wil Uber zoveel mogelijk werkgelegenheid creëren. Daarom zou er, in tegenstelling tot de taxivergunningen, geen limiet moeten komen op het aantal vergunningen dat kan worden uitgereikt. "Er is ruimte voor zesduizend chauffeurs op de markt," zegt Slits. “De mensen moeten genoeg opties krijgen voor vervoer, zeker als steeds meer mensen kiezen voor een alternatief van de eigen wagen. De vraag is gestegen, we hebben een tekort aan chauffeurs.”
Zelfstandige of niet?
In 2022 zal ook in Brussel een rechter oordelen of chauffeurs die met Uber rijden zelfstandige of werknemer zijn. “Ze willen werken als ondernemer, niet als zelfstandige,” zegt Slits. “Ze willen de flexibiliteit behouden. Uber zou graag meer bescherming bieden, maar de chauffeurs willen flexibiliteit. Het is niet mogelijk om veiligheid en flexibiliteit te combineren.”
Fernando Redondo van de Association Belge des Chauffeurs Limousine, die een deel van de Uberchauffeurs verenigt, bevestigt dat hij niet in loondienst wil werken. "Wij zijn zelfstandigen die werken met platformen zoals Uber en Heetch. Mogelijk komt Bolt ook op de markt, ze zijn geïnteresseerd."
Volgens hem zou het wél goed zijn als er een limiet zou zijn op het aantal limousinevergunnigen dat wordt afgegeven. "Iedereen die nu op de markt is, mag zijn vergunning behouden," stelt hij voor. "Daarna zou om de zoveel tijd een marktonderzoek moeten uitwijzen hoe groot de vraag is en zo het aantal licenties aan te passen."
De suggestie om in dienst te gaan bij de reguliere taxisector valt bij Redondo in slechte aarde. “Ga je deze mensen terughalen terwijl ze zo heel goede redenen zijn vertrokken uit de sector? Geloof me, bij degenen met limousinevergunningen zijn problemen, maar bij degenen met een taxivergunning ook.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Uber