De Brusselse regering is bezig de autofiscaliteit in het gewest te hervormen. De voornaamste reden is om de luchtkwaliteit te verbeteren. Experts raden aan niet te veel criteria te gebruiken voor het vastleggen van de verkeersbelasting, aldus Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD).
Vanhengel wil autofiscaliteit simpel houden
Experts hebben een rapport over de hervorming van de autofiscaliteit in het Brussels gewest opgesteld. Het document gaf aanleiding tot een hoop kritische vragen. In de commissie Financiën gaf minister Vanhengel maandag uitleg.
In hun rapport stellen de experts voor om de berekeningsmethodes voor de belasting op inverkeersstelling te herzien. Die is vandaag gebaseerd op de grootte of het vermogen van de motor. De nieuwe methode zou rekening houden met de Europese norm (Euro 0 tot Euro 6), het type brandstof en de CO2-uitstoot.
"Ik denk dat we ons moeten beperken tot precieze doelstellingen, zoals de experts zeggen", aldus Vanhengel. De Brusselse regering wil vooral de luchtkwaliteit voorop stellen, zo zei VUB-professor Cathy Macharis aan BRUZZ. Dat is dan ook de insteek van het expertenadvies.
De grootte van het voertuig speelt volgens de minister geen rol. Het huidige BTW-tarief raakt duurdere en grotere wagens immers al zwaarder.
Het expertenpanel van Vanhengel wijst erop dat teveel berekeningscriteria nefast zijn. Sociale correcties bijvoorbeeld, aldus de experts, zouden er kunnen komen via de personenbelasting en niet de verkeersbelasting. De minister is dan ook geen voorstander om alle SUV's extra te belasten, maar wel de meest vervuilende.
Het uiteindelijke doel, aldus de minister, is hoe dan ook te komen tot een intelligente kilometerheffing. "Als het van ons afhangt, zouden we direct in die richting gaan", herhaalde de minister.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , autofiscaliteit , Guy Vanhengel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.