| De zuidelijke ingang van de Troontunnel.

Voka: ‘Tunnelwerken Kleine Ring én circulatieplan slecht idee’

KH
© BRUZZ
16/05/2022
Updated: 16/05/2022 13.55u

De werken aan de Troontunnel zorgen maandag voor zware verkeershinder. Voka Metropolitan vreest nog grotere problemen als in augustus ook het Brusselse circulatieplan van start gaat, terwijl ook de tunnelrenovatie nog tot de zomer van 2023 duurt.

Het begin van de renovatiewerken aan de Troontunnel betekende meteen erg veel file deze maandag. Niet enkel ’s ochtends, want rond 12.00 uur ’s middags stond de helft van de Kleine Ring daardoor nog steeds vast, tussen IJzer en Louiza.

Bij het begin van ingrijpende wegenwerken duurt het vaak enkele dagen voor automobilisten hun gedrag aanpassen en voor een alternatieve route of een ander transportmiddel kiezen. Wellicht zal dat ook deze week opnieuw het geval zijn.

Vanaf midden augustus is er echter nog een bijkomende reden voor meer verkeer op de Kleine Ring. Dan gaat immers het circulatieplan van de Stad Brussel in. Dat wil doorgaand verkeer uit de Vijfhoek weren, onder meer door het naar de Kleine Ring te sturen.

"Stad en Gewest moeten dit toch beter kunnen afstemmen?"

Jan Van Doren (Voka Metropolitan)

Jan Van Doren, directeur Voka Metropolitan

Ondernemersnetwerk Voka Metropolitan vreest voor een compleet verkeersinfarct in de herfst, als de vakantie voorbij is, maar de werken aan de Troontunnel nog lang niet. De renovatie duurt immers tot de zomer van 2023. “De combinatie van die twee ingrepen lijkt ons een zeer slecht idee,” zegt directeur Jan Van Doren. Stad en Gewest moeten dit toch beter kunnen afstemmen?”

In een ander dossier was die afstemming er overigens wél. Het fietspad op de Belliardstraat, waarvoor een rijstrook zou sneuvelen, werd uitgesteld omwille van het eerder genoemde circulatieplan van de Stad.

Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) zegt dan weer dat er wel degelijk voortdurende coördinatie is tussen Stad en Gewest. "Ook in dit geval, het was net omdat we van deze werf wisten dat we het fietspad op de Belliardstraat hebben uitgesteld. Maar er zullen natuurlijk altijd werven zijn. De werken aan de Troontunnel zijn ook van belang om in de toekomst veilig en vlot verkeer op de Kleine Ring te hebben."

Ook Brussel Mobiliteit benadrukt dat er overlegd is met de Stad. "Maar er zijn altijd wel werken of een reden waarom er meer verkeer verwacht wordt op de Kleine Ring, zoals de kermis," zegt woordvoerster Inge Paemen. "Je kan niet blijven wachten."

"Er is voortdurend coördinatie met het Gewest. Net omdat we van deze werken wisten is het fietspad op de Belliardstraat uitgesteld"

Bart Dhondt (Groen)

1773 Bart Dhondt 3

Voka Metropolitandirecteur Van Doren van zijn kant begrijpt naar eigen zeggen best dat het beleid focust op een stad met minder auto’s, maar vraagt om betere randvoorwaarden voor er drastisch wordt ingregrepen in het autoverkeer. “We hebben bijvoorbeeld nood aan meer overstapparkings, waar automobilisten op het openbaar vervoer kunnen overstappen.”

Wegtrekkende ondernemers

Voka Metropolitan merkt hoe Nederlandstalige ondernemers de voorbije jaren Brussel steeds vaker de rug toe keren, onder meer omwille van de moeilijke verkeerssituatie. “We zien dat ook in ons dalende ledenaantal. Verschillende consultancybedrijven zijn richting Zaventem vertrokken, net zoals ook Delhaize en Carrefour weggetrokken zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , circulatieplan , Troontunnel , voka metropolitan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni