Bedrijven die een systeem van vrije vloot deelfietsen, -steps of andere vervoersmodi willen opstarten in het Brussels gewest, zullen voortaan over een vergunning moeten beschikken. Dat staat in een ontwerp van ordonnantie dat maandag in de commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement unaniem werd goedgekeurd.
'Vrije' deelfietsen- en steps moeten voortaan vergunning hebben
Naast fietsen, elektrische fietsen en steps, gaat het ook om bakfietsen, brom- en motorfietsen met twee parallelle voorwielen of hoverboards. Het principe van vrije vloot betekent dat de fiets, step of ander deelvoertuig niet naar een vaste plaats moet worden teruggebracht, maar op de openbare weg kan worden achtergelaten. De abonnee kan met een app nagaan waar er een vrij voertuig staat.
Maar de voorbije jaren doken aanbieders van vrije vloot deelfietsen onaangekondigd op in het Brussels gewest en zorgden ze al snel voor overlast bij gebrek aan reglementering. De eerste bedrijven zijn al uit het Brusselse straatbeeld verdwenen, maar intussen deden aanbieders van deelsteps zoals Bird hun intrede in het gewest.
Om problemen te voorkomen is voortaan een vergunning nodig voor het aanbieden van vrije vloot deelfietsen of deelsystemen van alternatieve voertuigen voor de auto. Enkel operatoren die over een vergunning beschikken, worden toegelaten tot de markt. De vergunnings- en de exploitatievoorwaarden worden via een besluit bepaald.
Geen leger ambtenaren
"Dat is nodig om de regeling 'toekomstproof' te maken", argumenteerde minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) bij de bespreking van het ontwerp in de commissie. "Zo kan snel gereageerd worden op de snelle evolutie op het terrein om de impact van het fietsdelen op de openbare ruimte, de verkeersveiligheid, de volksgezondheid en het milieu te beperken, maar ook om de consument te beschermen en inzichten te verwerven op de mobiliteitsimpact van fietsdelen en andere deelsystemen."
Minister Smet verklaarde nog dat de regering de kaart van de autoregulering trekt. "We gaan geen leger ambtenaren op pad sturen", aldus Smet. Hij verwacht dat de operatoren hun werking en systeem zullen bijsturen op basis van de klachten die ze ontvangen.
Om dezelfde reden komt er ook geen beperking van de perimeter waarbinnen de operator actief kan zijn. "De aanbieders zullen automatisch actief worden in gebieden waar er vraag is", klonk het. Indien er in de praktijk toch problemen blijken, dan kan de regering nog steeds bijsturen via een besluit.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , deelfiets , vrije vloot deelfiets , Brussels Gewest , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.