De Interprofessionele Federatie van Zelfstandige Ondernemers (SDZ) eist de intrekking van het gewestelijke circulatieplan Good Move en het herstel van de oorspronkelijke situatie in het Brussels Gewest. Zo luidt het dinsdag in een mededeling.
Zelfstandige ondernemers eisen intrekking circulatieplan Good Move
Good Move werd in maart 2020 goedgekeurd door het Brussels Parlement en legt de grote richtlijnen vast voor de mobiliteit in de 19 Brusselse gemeenten voor de komende 10 jaar. Het werd 16 augustus 2022 ingevoerd, maar volgens de SDZ heeft het mobiliteitsplan "zeer negatieve effecten op de economie van het gewest".
"Verschillende buurten zitten volledig vast en de files hinderen tal van overgangspunten. De ritten worden, zowel in tijd als in afstand, verlengd. De leveringen en de parkeergelegenheid vormen werkelijk een groot probleem", stellen de zelfstandige ondernemers naar eigen zeggen vast na twee maanden.
Volgens de SDZ vermijdt een deel van het cliënteel de handelszaken: 'naast de Brusselse klanten zijn ook de dagtoeristen verdwenen", luidt het. "Men vermijdt gewoon om de hoofdstad binnen te komen gelet op de zone 30, het verbod op toegang van bepaalde voertuigen, de verbrede voetgangerszones, de prijs van de parkings, de niet-gecoördineerde wegenwerken en het verkeer in lussen met zijn eenrichtingsverkeer en zijn filters."
"We zitten midden in een ongeziene economische crisis. In deze context is het Good Move-plan de druppel die de emmer doet overlopen voor onze Brusselse ondernemers, die gewoonweg dreigen te moeten vertrekken of zelfs de deuren te moeten sluiten", zegt SDZ-voorzitter Daniel Cauwel. SDZ vraagt dan ook aan de Brusselse gemeenten, die het mobiliteitsplan moeten uitvoeren, om de oorspronkelijke situatie "onmiddellijk" te herstellen, naar het voorbeeld van de gemeente Anderlecht.
Good Move
Lees meer over: Mobiliteit , Good Move , brusselse ondernemers , autoverkeer , circulatieplan