Ze hebben een ‘madame’ en een ‘juf’, de kindjes op de Schaarbeekse basisschool Pistache. Oprichtster Veronique van Merris noemt het “een Nederlandstalige school met een Franstalig traject”.
Birgid Decleyn (Pistache): 'Wij balanceren op het randje van wat wettelijk mag'
Acht jaar geleden begon ze met een volledig tweetalige privékleuterschool, met afwisselend een week les in het Nederlands en een week in het Frans. Maar omdat dat op de lange termijn financieel niet haalbaar bleek, vroeg (en kreeg) de school vier jaar geleden de erkenning van de Vlaamse Gemeenschap. Nu hebben de kinderen – de oudste zitten intussen in het vierde leerjaar – nog vier tot zes uur per week les in het Frans. De school doet ook uitstappen in beide landstalen.
“We hebben vooral een Franstalig publiek, dus we gebruiken het Frans om in de eerste jaren het Nederlands van de kinderen een extra boost te geven,” legt codirectrice Birgid Decleyn uit. “De leerkrachten kijken wat ze willen aanleren rond een bepaald thema, en bekijken dan wat in welke taal wordt behandeld. Als de kinderen rond een boek werken, zorgt de Franstalige leerkracht er bijvoorbeeld voor dat ze de inhoud van het verhaal al snappen, zodat ze later de link kunnen maken naar de Nederlandse woordenschat.”
"Ons doel is dat ze in het zesde studiejaar even goed zullen kunnen praten en schrijven in beide talen"
“Ons doel is dat ze in het zesde studiejaar even goed zullen kunnen praten en schrijven in beide talen,” zegt Van Merris. “Daarom geven we ook gedifferentieerd les, aangepast aan het niveau van de kinderen.”
“Heel jammer dat er aan Nederlandstalige kant in de basisschool geen immersieonderwijs bestaat,” vinden de directrices van Pistache. “Volgens de wet mag je pas beginnen met een tweede taal als de schooltaal volledig gekend is bij de leerlingen. Maar wanneer is dat dan in Brussel?”
“Kinderen mogen, zolang ze zich niet veilig voelen in het Nederlands, bij ons ook hun thuistaal spreken,” legt Decleyn uit. “Stilletjesaan leren ze de schooltaal, eerst via de woorden die ze nog niet van thuis kennen. De houding die wij uitstralen geeft een kind veel vaker het gevoel: ‘Pfjoe, ik hoef hier niet verplicht vanaf de eerste seconde Nederlands te praten. Ik mag hier even tijd nemen.’ Wij balanceren zo op het randje van wat wettelijk mag. Daarom ook dat de inspectie onze school goed in het oog houdt.”
Pistache groeide de afgelopen jaren als kool. Intussen volgen 125 kinderen les op twee verschillende locaties in Schaarbeek. Maar die lokalen zijn alweer veel te krap en de splitsing tussen kleuterschool en lagere school is niet praktisch. Al zeven jaar zijn ze op zoek naar een geschikte locatie voor de school, inmiddels is eindelijk een locatie gevonden. “Maar het is duidelijk: de politiek is nog niet mee.”
Alle ketjes polyglot
Meertaligheid
Lees meer over: Schaarbeek , Onderwijs , Meertaligheid , immersieonderwijs , meertaligheid , tweetaligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.