Ten minste zes Nederlandstalige Brusselse scholen zijn gesloten, en meer dan honderd leerkrachten zitten in quarantaine. Scholen willen niets liever dan de lessen voortzetten, maar op organisatorisch vlak is dat soms wel lastig. “We pleiten voor een personeelsreserve.”
Druk op onderwijs neemt toe: al meer dan honderd leerkrachten in quarantaine
22 oktober: 10 personeelsleden in quarantaine net als 23 leerlingen. Dat is het verslag van Dries Vandermeersch van het GO! CLB. In de dagen daarvoor noteerde hij telkens tussen de 1 en 7 zieke leerkrachten. In totaal zijn er bij het GO!-onderwijs in Brussel 130 leerkrachten en medewerkers in quarantaine in het basisonderwijs.
Vaak zoekt de school naar creatieve oplossingen, maar als er meerdere leerkrachten ziek zijn, lukt dat niet altijd. GO!-onderwijs moest daarom twee scholen volledig sluiten en twee gedeeltelijk. Ook in het vrij onderwijs moesten twee scholen sluiten. Dat gebeurde niet vanwege een clusterbesmetting, maar wegens het gebrek aan leerkrachten, zegt Elisabet Campfort van CLB 'Pieter Breughel' van het vrij onderwijs.
Het maatschappelijk draagvlak om scholen open te houden is groot. Het is volgens haar ook het beste voor de leerlingen. "Blijft dat haalbaar? Niet als er teveel leerkrachten uitvallen. Maar de wens is er zeker,” zegt Campfort.
Het gemeente-onderwijs is niet centraal georganiseerd en houdt geen cijfers bij van het aantal leerkrachten dat in quarantaine moet blijven. Maar Patriek Delbaere, Algemeen directeur van de OVSG, ziet ook een stijgend aantal leerkrachten dat in quarantaine wordt geplaatst. “Wat zich in de maatschappij afspeelt, druppelt door naar de school. Het is niet altijd eenvoudig om het leerrecht te garanderen.”
Ingewikkeld
Wat het organisatorisch ingewikkeld maakt, is de combinatie van afstandsonderwijs en fysiek onderwijs. “Een kind in quarantaine heeft ook recht op onderwijs,” zegt Struys. Dat komt wel bovenop het gewone werk van een leerkracht. De oproep van de MIVB om reizigers te spreiden maakt de dingen nog ingewikkelder. “Het is complex om te organiseren, maar bespreekbaar,” zegt Struys.
Ondanks de moeilijkheden, klinkt op de verschillende netten hetzelfde geluid: de lessen moeten doorgaan. “In een georganiseerd milieu is de kans dat leerlingen besmet raken klein. Het is ook een manier om te vermijden dat een leerachterstand ontstaat,” zegt Delbaere.
Personeelsreserve
De komende maanden worden cruciaal. Alles zal ervan afhangen hoeveel personeel er ter beschikking staat. “Wij pleiten, net als in de gezondheidssector, voor een reserve,” zegt Delbaere dan ook. “Zo kan de school mensen aanwerven om in te springen waar dat nodig is, zodat we niet hoeven te sluiten. Binnen het stedelijk onderwijs van Antwerpen doet men dit al. Daar komen derden de kinderen opvangen in de school zodat leerkrachten vanop afstand kunnen lesgeven.”
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , afstandsonderwijs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.