Om het coronavirus in te dijken moesten de afgelopen weken ook een van de hoekstenen van onze maatschappij, de scholen, sluiten. BRUZZ sprak met een onderwijsexperte en twee Brusselse leerkrachten.
| Leraar Jeroen Dehing en dochter Luu.
Met een grijze krullenpruik op zijn hoofd spreekt Jeroen Dehing (48) zijn leerlingen toe in het filmpje dat hij hen op 1 april stuurde. Dit is niet meester Jeroen zelf, zegt de krullenbol, maar zijn tweelingbroer Frank. En die heeft een opdracht voor de leerlingen van het vijfde leerjaar van de Mariaschool in Schaarbeek.
Frank heeft op 23 plekken in de gemeente gekke poses aangenomen, die Dehings dochter Luu (12) heeft vastgelegd op foto. Bedoeling is dat de leerlingen zelf die plekken – aan het zwembad, het park, de bakker aan de school, of de Brusilia - met familieleden zoeken. Ze moeten er zich in dezelfde houding laten kieken, en dat doorsturen naar hun meester.
“Eén leerlinge had in één dag 8,6 kilometer gestapt, liet ze weten via Whatsapp. Haar benen deden er pijn van”
Als de coronaschoolsluiting voorbij is, krijgen de winnaars een prijs. “Een paar dagen later hadden twee van mijn leerlingen al alle plekken gevonden,” zegt Dehing een week later aan de telefoon. “Eén leerlinge had in één dag 8,6 kilometer gestapt, liet ze weten via Whatsapp. Haar benen deden er pijn van (lacht).
Dat was nu niet direct de bedoeling. Maar dus fi etsen Luu en ik deze week nog eens terug naar Schaarbeek om een vijftiental extra, moeilijkere plaatsen te fotograferen. Wij wonen in Ganshoren. Het is een fi jn fi etstochtje, en iets leuks om met mijn dochter te doen. Met die nieuwe foto’s kunnen de kinderen zich dan in de tweede week van de paasvakantie bezighouden.”
Dehing hoorde over het fotospelletje via de jeugdbeweging van de kinderen van zijn zus.
“Ik wil mijn leerlingen vooral wat frisse lucht laten opdoen. Ze zijn allemaal kleinbehuisd, en hun ouders zijn heel bang. Dus kwamen ze vaak al dagen niet meer buiten, terwijl ze soms met zes of acht in een appartement leven waar jij of ik misschien alleen zouden wonen.”
In de weken voor de paasvakantie gaf Dehing elke ochtend twee uur les via Zoom, dat hij leerde kennen via een virtuele aperitief in de eerste isolatieweek.
“Heel vermoeiend is dat, maar ik wilde niet dat ze al in vakantiemodus zouden gaan en wekenlang alleen Frans of Turks zouden horen. Dan is de situatie net als in september, na de zomervakantie. Via Zoom, vaak op de smartphone van hun ouders, kunnen ze elke dag hun vriendjes zien, ook dat is heel belangrijk.”
“In de eerste week heb ik nog boeken rondgedragen aan de leerlingen die ze op school vergeten waren, zodat iedereen mee kon. Intussen zijn er op school pakketten gemaakt die de ouders in de vakantie kunnen ophalen, zodat we na de paasvakantie toch van een afstand van start kunnen gaan als het nodig is.”
Juf Kris wordt videomonteur: 'Tik Tak als houvast voor kleuters'
In normale tijden speelt kleuterjuf Kris Van den Broeck (59) van de Molenbeekse Vierwindenschool één keer per week de kleuterklassieker Tik Tak na in de klas. Voor de peutertjes uit haar onthaal- en eerste kleuterklasje is dat wekelijkse ritueel “een verwennerijtje”, zo zegt ze.
“Allemaal samen kijken naar, en lachen om de juf die op muziek onnozel staat te doen. Visuele prikkels ook voor de anderstalige kindjes die de taal nog niet zo goed kennen. Een oranje balletje in een groen potje en andersom: daar snappen ze dat er iets niet klopt.” Onder de corona-isolatie wilde Van den Broeck de kinderen diezelfde Tik Tak-show als houvast bieden.
“Het is al zo’n vreemde situatie. Ze mogen bijna niet buiten, ze kunnen hun vriendjes niet zien. Op YouTube zijn er al 101 andere juffen die Tik Tak naspelen, en eerst dachten we om gewoon een paar links door te sturen. Maar je eigen juf zien is toch zoveel beter.”
"Op YouTube zijn er al 101 andere juffen die Tik Tak naspelen, en eerst dachten we om gewoon een paar links door te sturen. Maar je eigen juf zien is toch zoveel beter”
En dus heeft de kleuterjuf zich in recordtempo tot videomonteur ontpopt. Dat heeft in de weken voor de paasvakantie niet wekelijks, maar zelfs dagelijks een Tik Tak-episode opgeleverd. Die stuurde Van den Broeck elke vooravond door naar de ouders, zodat die het filmpje nog voor het slapengaan aan hun kinderen konden laten zien. “We volgen altijd een terugkerend stramien. In het filmpje heb je de acht muzieknummers van het originele Tik Tak-tv-programma.
Er zit altijd een kiekeboe-spelletje in met een knuffel, en elke dag een vorm die ik met een schaar uitknip. We maken ook een puzzel, of een tekening.” Zelfs de voorleesmomentjes uit de klas hoeven de Molenbeekse kleuters niet te missen. “We hebben Zoom een paar keer uitgetest. Ouders konden op drie momenten per dag inloggen, zodat hun kindje de juf een verhaal kon horen voorlezen.
Maar onze kleuters zijn verder nog wat te klein voor een videochatprogramma.” “Toen we hoorden over de coronasluiting hebben we op school een grote vergadering gehad over hoe we ons zouden organiseren,” vertelt Van den Broeck.
“In twee dagen tijd had onze directie een website in elkaar gebokst.” Op die website zijn taalspelletjes te vinden, natuurdocumentaires, creatieve uitdagingen, tot zelfs handmassages – voor de droge handen na al dat handen wassen. En er zijn ‘bewegingstussendoortjes’, waar Van den Broeck aan meewerkt.
“Ik ben ook kinderyogadocente. Voor de isolatieperiode heb ik yogafilmpjes gemaakt voor kinderen tussen 2,5 en 8 jaar, waaraan hun ouders kunnen meedoen. Zo zijn de kinderen niet alleen bezig met rekenen en lezen, maar kunnen ze ook even tot zichzelf komen in deze tijden.”
Lees meer over: Schaarbeek , Sint-Jans-Molenbeek , Onderwijs , coronavirus , leerkracht , covid-19
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.