De Odisee-hogeschool richt vanaf januari een apart postgraduaat leescoach voor het secundair in. De opleiding moet de leesvaardigheid van tieners helpen verbeteren. De eerste lichting 'leescoaches' studeert woensdag af. "Als het onderwijs niets doet, zal de leesvaardigheid zeker niet verbeteren."
Odisee-hogeschool start apart postgraduaat leescoach voor secundair onderwijs
De leesvaardigheid van de Vlaamse 15-jarigen is er ten opzichte van 2015 ‘aanzienlijk’ op achteruitgegaan, blijkt uit de nieuwste Pisa-resultaten, die de Oeso, de club van geïndustrialiseerde landen, dinsdag publiceerde.
Bij de Brusselse hogeschool Odisee zagen ze vorig jaar de bui al hangen. "Er is op school veel minder tijd om begrijpend te leren lezen, er is de concurrentie van nieuwe media. Jongeren nemen in het algemeen veel minder vaak een dikke turf in de hand", somt onderzoekster Marlies Algoet op bij BRUZZ. "En dat terwijl zeker voor leerlingen met een lagere socio-economische thuissituatie of een andere thuistaal veel 'leeskilometers maken' een must is. Als het onderwijs niets doet, zal de leesvaardigheid zeker niet verbeteren."
Leestuin en -jury
Om het tij te doen keren startte de hogeschool in januari met een postgraduaat leescoach voor leerkrachten uit zowel basis- als secundair onderwijs. Ze werkt daarvoor samen met leesbevorderende organisaties als Canon Cultuurcel, het Gentse Poëziecentrum en Iedereen Leest. Samen leiden ze 'voortrekkers' op scholen op tot leescoach, zodat ze in hun school een leescultuur uitbouwen en het leesbeleid professionaliseren. Die eerste lichting studenten stelt vandaag woensdag haar praktijkonderzoek voor, meteen ook het sluitstuk van de opleiding.
"Een cursiste uit een lagere school heeft bijvoorbeeld verkregen dat er in elke klas elke dag, na de eerste speeltijd gelezen wordt", zegt Algoet. "Er is een leesclub op dinsdag, een leestuin, en elke vrijdag wordt de week afgesloten met 25 minuten lezen. Ze organiseert met de plaatselijke bib ook een leesjury met de kinderen van de school."
Leesplezier bevorderen
"Maar de leerkrachten uit het secundair bleven tijdens de opleiding wat op hun honger zitten, omdat het technische aspect van het lezen bij hen veel minder een issue is", zegt Algoet. Vandaar dat de hogeschool de nieuwe lichting vanaf januari opsplitst.
"De autonome leesmotivatie staat er centraal, het leesplezier bevorderen. Iedereen hetzelfde boek laten lezen bijvoorbeeld is geen goed idee, want niet iedereen houdt van dezelfde boeken. Mijn zoon heeft nog liever een 0 dan een boek lezen dat hem niet aanspreekt."
"Verder is het ook belangrijk dat het begrijpend lezen in alle lessen gebeurt, zelfs in de wetenschappelijke. In het bso kun je ook meer voorlezen, of luistercd's gebruiken. "
De leescoachopleiding is dit jaar met 30 plaatsen gestart, volgend jaar is er in de ontdubbelde opleiding plaats voor 40.
Lees meer over: Brussel-Stad , Onderwijs , leescoach , lezen , voorlezen , secundair onderwijs , basisonderwijs , Marlies Algoet , leesplezier
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.