De Brusselse regering heeft donderdag een princiepsakkoord bereikt om tegen 2030 een volledige dieselban in te voeren. Dat heeft minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) laten weten. De ban komt er 'ten laatste' tegen 2030. Ook bezinewagens dreigen hetzelfde lot te ondergaan. Minister-president Rudi Vervoort (PS) tempert het enthousiasme van zijn milieuminister. "De dieselban is nog niet verworven," klinkt het.
Brussel bant diesel tegen 2030
In de Duitse stad Hamburg zijn reeds twee straten dieselvrij gemaakt. Ook in Brussel wordt met een LEZ (lage-emissiezone) geleidelijk aan werk gemaakt van een stad waar de meest vervuilende auto’s gebannen worden. Tegen 2030 wil minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) een volledige dieselban invoeren, zoals ze eerder ook al bij BRUZZ aankondigde. Donderdag werd haar voorstel besproken en goedgekeurd op de ministerraad. Fremault zal ook onderzoeken of voor benzinewagens een gelijkaardige maatregel kan worden genomen.
‘Niet overhaast te werk gaan’
Sommigen stellen zich vragen bij de timing van de minister om acht maanden voor de verkiezingen zo’n groot dossier op de agenda te plaatsen, staat te lezen in Le Soir.
“Het is allemaal een beetje rommelig en lijkt zo dicht bij de verkiezingen op politieke positionering. Fremault zoomt in haar beleid in op de dieselban, maar ze zegt niet hoe we het aantal rondrijdende dieselwagens kunnen verminderen. Zolang er geen toegankelijke alternatieven zijn, heeft dit geen zin,” is te horen op een kabinet.
"Niet verworven"
Het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) wijst erop dat de dieselban tegen 2030 nog niet verworven is. Er wordt op het belang van het overleg gewezen dat nu wordt opgestart met de actoren en betrokken sectoren. Ook op andere kabinetten wordt het enthousiasme van Fremault wat getemperd en wordt erop gewezen dat er nog heel wat studiewerk nodig is om de dieselban effectief te realiseren.
‘LEZ nog in kinderschoenen’
Daarbij wordt ook verwezen naar de LEZ. “Die staat nog in haar kinderschoenen. De controles gebeuren nog niet zoals het moet en bovendien worden er nog geen boetes uitgeschreven aangezien we nog in de ‘tolerantiefase’ zitten. Een beslissing nemen over een dieselban moet gebeuren met de resultaten van de LEZ in het achterhoofd.”
Anderen juichen haar werkwijze dan weer toe. “Als niemand nog langer ontkent dat er iets moet gebeuren aan de luchtkwaliteit, dan zetten we een grote stap vooruit.”
'Onze belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen'
Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) is verheugd over de beslissing van de Brusselse regering. Al is een ban op diesels maar "een deel van de oplossing" aldus Smet, die achter het idee staat om ook voertuigen op alle fossiele brandstoffen te verbieden. Dit moet volgens hem de komende maanden goed worden voorbereid met alle collega's en betrokken actoren.
Zo zullen alle betrokken kabinetten moeten waken over de samenhang van de maatregelen op het vlak van onder meer fiscaliteit, milieu en mobiliteit voor zowel private als bedrijfswagens. Staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) zal dan weer samenwerkingsakkoorden met de andere gewesten moeten afsluiten voor de strijd tegen roetdeeltjes in de autokeuringsstations.
In september moet minister Fremault een nota klaarhebben over de versterking van maatregelen in verband met luchtkwaliteit, zowel op het vlak van meetpunten, communicatie als sensibilisering.
Luchtkwaliteit
Lees meer over: Brussel , Politiek , Luchtkwaliteit , Fremault , dieselban
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.