Een etalage voor Brusselse mode, design en gastronomie, maar ook een ontmoetingsplek voor potentiële investeerders en toeristen. Met een eerste ‘Brussels House’ in Milaan geeft de Brusselse regering de aftrap van een meer uitdrukkelijk buitenlandbeleid. In het najaar volgt een tweede vestiging in Barcelona.
Brussel opent eerste ‘Brussels House’ in Milaan
Het Brussels House in Milaan is deze donderdag geopend in het bijzijn van staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pascal Smet (one.brussels-Vooruit) en de ceo’s van handelsagentschap hub.brussels en toerismedienst visit.brussels. Van beide Brusselse administraties zal een vertegenwoordiger ter plaatse werken in het huis.
De bedoeling is dat zij er Brusselse bedrijven promoten op de Italiaanse exportmarkt, maar ook Italiaanse investeerders en toeristen aan de Brusselse “way of life” voorstellen. De Brusselse regering plant de komende lente nog een grote citymarketing-campagne om die levensstijl in het buitenland en de bedrijfswereld in de verf te zetten.
“Brusselaars zijn vaak overdreven bescheiden, maar wij hebben bedrijven, artiesten en architecten die tot de absolute wereldtop behoren,” zegt staatssecretaris Smet. “De Brussels Houses worden echte etalages voor onze geweldige stad, waarmee we de wereld op strategische plekken tonen wie we zijn en wat we kunnen.”
De regering is inderdaad van plan om nog meer van dit soort huizen te openen. Na Milaan volgt in het najaar al een tweede Brussels House in Barcelona. Beide steden kwamen uit een studie naar voren als een goede match met de Brusselse economie. Voor Milaan gaat de match concreet om mode en design, architectuur en gastronomie. Het Brussels House ligt er in de moderne wijk Porta Nuova, naast opvallende architectuur zoals het groene appartementencomplex Bosco Verticale. In de wijk worden bovendien vaak beurzen georganiseerd en zijn verschillende reisbureaus actief. Daar hoopt toerismedienst visit.brussels van te profiteren.
Vijftigtal bedrijven
Het gaat om een (gehuurd) kantoor van 120 vierkante meter op de begane grond, onderdeel van een groter complex, en ziet eruit als een echte winkeletalage. In de rekken vind je sneakers van Norm Shoes uit Laken, confituur van Pipaillon uit Sint-Gillis, platen van Stromae en Angèle en een elektrische fiets van Cowboy. Ongeveer vijftig Brusselse ondernemers schreven zich in voor een plek in het Milanese uitstalraam. Die is niet bedoeld als winkel voor particulieren, wel als vitrine voor zakenpartners (B2B). De bedoeling is om elke drie tot zes maanden een nieuwe lading producten vanuit Brussel naar Milaan te vervoeren. De ondernemers, vaak kleine start-ups, krijgen dat vervoer en de marketing gratis.
Inrichting pand: 140.000 euro
Daarnaast is er plaats voor evenementen en heeft de handelsattaché van hub.brussels er een eigen kantoor. In andere landen deelt die attaché meestal een bureau in de Belgische ambassade. Toch maakt Brussel zich sterk dat er nu net kosten gedrukt worden, doordat events bijvoorbeeld niet meer buitenshuis georganiseerd hoeven te worden. “De huurprijs van dit pand ligt rond de 80.000 euro op jaarbasis. Dat is ongeveer gelijk aan de huurprijs van de vorige, aparte kantoren van hub.brussels en visit.brussels in Milaan,” zegt Smet. Voor de inrichting betaalde het Gewest eenmalig 140.000 euro.
“We willen dat deze Brusselse enclave in Italië een echt lanceerplatform wordt voor onze ambachtelijke, culturele en creatieve bedrijven. Door goed samen te werken minimaliseren we de werkingskosten,” besluit CEO Isabelle Grippa van hub.brussels.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Brussels House , Pascal Smet , hub.brussels , Milaan