CD&V Brussel eist meer respect voor voetgangers met tienpuntenplan

Kevin Van den Panhuyzen
© BRUZZ
21/10/2023

Op het Beursplein, in het het hartje van de voetgangerszone, hebben Brusselse CD&V-kopstukken zaterdagmiddag hun nieuwe voetgangersplan voorgesteld. Met tien prioriteiten voor de zwakste weggebruiker willen de christendemocraten, met Dalle en Debaets op kop, volgend jaar naar de kiezer stappen. "Brusselaars moeten zo vrij mogelijk door de stad kunnen wandelen."

Er is misschien geen symbolischere plek om meer aandacht voor voetgangers te vragen dan het Beursplein. Waar auto's tot enkele jaren geleden de openbare ruimte domineerden, is de voetganger intussen al een hele tijd koning. Zulke voetgangerszones mogen er voor CD&V Brussel nog meer zijn.

"We hebben een voorstel om meer echte wandelboulevards te voorzien, bijvoorbeeld van het Noordstation naar Thurn & Taxis," zegt Vlaams minister van Brussel en lijsttrekker op de lijst voor het Brussels Parlement Benjamin Dalle. Ook in bijvoorbeeld de Brabantstraat, de Picardstraat en de Louizalaan moet de voetganger fors terrein winnen. "Zo willen we meegeven aan de Brusselaar dat wandelen een volwaardig verplaatsingsmiddel is, ook in de toekomst. Met ons plan willen we ervoor zorgen dat Brusselaars zo vrij mogelijk door de stad kunnen wandelen."

Het voetgangersplan van de Brusselse christendemocraten omvat tien punten. Zo wil de partij een renovatietraject voor voetpaden uitwerken, moeten voetpaden minstens twee meter breed zijn en horen laadpalen, fietsboxen en vuilnis er niet thuis. Oversteekplaatsen wil CD&V beveiligen met paaltjes die foutparkeerders moeten weren. Wie niet op het voetpad hoort te rijden, wil de partij strenger aanpakken, en verkeerslichten moeten sneller en langer op groen staan voor overstekende voetgangers.

'Brusselse overheid kan nog meer doen'

Sommige voorstellen zullen de Brusselse meerderheidspartijen bekend in de oren klinken. Zo was de norm van twee meter voor voetpaden opgenomen in de nieuwe Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening, die weliswaar door de Franstalige meerderheidspartijen terug naar de tekentafel is gestuurd. CD&V Brussel vindt hoe dan ook dat de huidige regering te weinig aandacht heeft voor voetgangers.

Lees verder onder foto's

"De focus ligt op fietsers en openbaar vervoer, maar men vergeet de voetgangers. Kijk maar naar de staat van de trottoirs," zegt Brussels parlementslid en lijsttrekker voor het Vlaams Parlement Bianca Debaets. "En dat terwijl iedereen vroeg of laat voetganger is."

"Wij hebben heel intens gesproken met voetgangers en voetgangersorganisaties," vult Dalle aan. "Het belangrijkste wat wij horen is dat de voetgangers respect vragen. Daar kan de overheid bij helpen door voldoende voetgangersinfrastructuur te voorzien en door handhaving. Wat dat betreft kan de Brusselse overheid nog meer doen."

Deelsteps aanpakken

In het tienpuntenplan kijkt CD&V Brussel streng naar deelsteps. Ook dat is een thema waar de Brusselse regering niet rond heeft stilgezeten, want ze besliste vorig jaar om het aantal deelsteps te beperken en harder op te treden tegen wildparkeren, nadat ze eerder al de maximumsnelheid van deelsteps verlaagd had.

"Er zijn inderdaad belangrijke stappen vooruit gezet, maar het is nu nog een kwestie van handhaving," zegt Dalle daar op. "Wij hebben een concreet voorstel met een systeem van boetes. Steps die fout geparkeerd staan worden in beslag genomen. Zo willen we ervoor zorgen dat de regels gerespecteerd worden."

Lees verder onder foto's

Deelsteps zorgen niet alleen in Brussel voor veel ergernis. In Parijs zijn ze sinds vorige maand niet meer in het straatbeeld te zien, nadat via een referendum beslist werd om ze te bannen. Zo ver willen Dalle en Debaets niet gaan. "Op dit moment maken ze nog deel uit van de mobiliteitsmix," aldus Dalle. "We willen het nog een kans geven," zegt Debaets, die in de vorige Brusselse regering nog staatssecretaris voor Verkeersveiligheid was.

In sommige gemeenten worden strooisteps vandaag al in beslag genomen, maar het zijn niet de enige voertuigen die voetgangers geregeld hinderen. Autobestuurders zorgen bijvoorbeeld met regelmaat voor gevaarlijke situaties aan oversteekplaatsen door te dicht tegen of deels op zebrapaden te parkeren. "Ook daar moet streng tegen worden opgetreden met een systeem van boetes," aldus Dalle. "Een inbeslagname van een auto is misschien wat verregaand, want het is anders dan een deelstep. Maar ook tegen autobestuurders moet er streng worden opgetreden als ze voetgangers hinderen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Politiek , CD&V , CD&V Brussel , benjamin dalle , Bianca Debaets , voetgangers

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni