De Nederlandstalige functie aan de top van Brussel Mobiliteit is na ruim anderhalf jaar eindelijk ingevuld. Voor drie van de vier directeursposten bij het agentschap waren vorig jaar Franstaligen gevonden, waardoor de moeilijke job van onderhoudsdirecteur volgens de taalwet verplicht aan een Nederlandstalige toekwam. Bij Brussel Mobiliteit lopen momenteel 39 aanwervingsprocedures.
Nederlandstalige topfunctie Brussel Mobiliteit eindelijk ingevuld
Dat blijkt uit een parlementair antwoord van voogdijminister Elke Van den Brandt (Groen) aan parlementslid Marc Loewenstein (Défi), die wilde weten hoe de nijpende, chronische personeelstekorten bij Brussel Mobiliteit worden aangepakt.
Voor drie van de vier directeursmandaten - bouw, exploitatie en design - werden vorig jaar Franstaligen gevonden. Voor de post van onderhoudsdirecteur daarentegen werd drie keer op rij niet meteen iemand gevonden, wellicht vanwege de bouwvallige staat van de tunnels en de daarmee gepaard gaande verwachte werklast en politieke druk. Door het principe van taalpariteit bij de Brusselse overheidsinstellingen moest de zware functie bovendien ingevuld worden door een Nederlandstalige sollicitant.
Die witte raaf is nu gevonden. Het gaat - volgens zijn eigen Twitterpagina - om burgerlijk ingenieur Dimitri Strobbe, die eerder op het kabinet-Smet als beleidsmedewerker verkeersbeheer aan de slag was.
Nog extra personeel gezocht
In haar personeelsplan voor 2018 vroeg Brussel Mobiliteit 70 extra krachten, blijkt verder nog uit het parlementaire antwoord. Daarvoor lopen inmiddels 39 aanwervingsprocedures, laat de administratie weten. Zestien andere vacatures zullen in 2020 worden opengesteld, zonder te specificeren welke.
Parlementslid Loewenstein vroeg ook naar de nieuwe prioritaire personeelsnoden bij Brussel Mobiliteit, die van de regering nog groen licht moeten krijgen.
Het gaat om een resem aan posten, laat het agentschap weten, onder meer in het kader van mobiliteitsplan Good Move en mobiliteitsproject Maas, de uitvoering van publiek-private investeringen in tunnels, bruggen en viaducten, het beheer van bouwprojecten en bouwwerven, het dynamische beheer van mobiliteitsstromen om freefloating in het gewest onder controle te houden, en de rijopleiding.
Brussel Mobiliteit vraagt de regering ook om rekening te houden met de personeelsnoden die gelinkt zijn aan de overheveling van bevoegdheden vanuit het federale niveau, in het kader van de zesde staatshervorming.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Mobiliteit , Brussel Mobiliteit , Inge Paemen , personeelstekort , Marc Loewenstein , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.