Ondanks oproepen om de periode van het openbaar onderzoek naar metrolijn 3 te verlengen vanwege de omvang van het dossier, is het Gewest daar niet op ingegaan. Burgers konden tot dinsdagavond opmerkingen en bezwaren formuleren.
Openbaar onderzoek naar metro 3 toch niet verlengd
Zowel stads- en mobiliteitsorganisaties als een lokale actiegroep in Schaarbeek protesteerden afgelopen week tegen de "te korte" termijn voor burgers om de hoeveelheid documenten rond de aanleg van metrolijn 3 grondig door te spitten om opmerkingen te kunnen formuleren. "Gezien de enorme omvang van het dossier – meer dan 7.000 pagina's – kan dat niet binnen de 30 dagen," stelde Arau (Atelier de Recherche et d'Action Urbaines), daarin gesteund door Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en Bral.
Ook volksvertegenwoordigster Isabelle Pauthier (Ecolo), de voormalige directrice van Arau, pleitte voor een verlenging van het openbaar onderzoek, "minstens tot aan de zomer". "Dertig dagen consultatie... democratisch gesproken levert dat problemen op als je de reikwijdte van het dossier ziet, en zijn ongebreidelde kost," liet Pauthier dinsdag aan La Dernière Heure weten. Pauthier zei aan de krant dat ze "sinds de publicatie van de documenten ze al haar tijd besteedt aan het lezen van het dossier, en dat ze nog altijd niet alles heeft gelezen".
Maar het Gewest is niet ingegaan op de vraag tot verlenging. Het openbaar onderzoek is dinsdag afgesloten. Onder meer de Gewestelijke Mobiliteitscommissie en de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen maakten hun kritische adviezen al openbaar.
Bevoegd staatssecretaris Pascal Smet (One.brussels-Vooruit) verwijst naar het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, kortweg BWRO, de juridische basis voor stedenbouw in Brussel. Dat voorziet dertig dagen voor een openbaar onderzoek. Maar de regering kan er wel voor kiezen die termijn te verlengen, zoals bijvoorbeeld gebeurde bij het openbaar onderzoek naar mobiliteitsplan Good Move. Dat duurde vier maanden.
Wetboek
Verder wilden de ministers geen commentaar geven. Aan BX1 zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dat er geen sprake is van een blokkering door deze of gene regeringspartner. "Het is meer een kwestie van wat we kunnen doen om rekening te houden met de deadlines van andere, al afgeleverde vergunningen."
In een volgende fase zal de overlegcommissie samenkomen om de verschillende adviezen en reacties van burgers en organisaties te bespreken en om de metroplannen te toetsen aan de stedenbouwkundige regels. Dat moet leiden tot een definitief advies (gunstig, gunstig met voorwaarden of ongunstig) over het project. Het advies van de overlegcommissie wordt gebruikt om te bepalen of er een bouwvergunning kan komen. De eerste vergadering vindt plaats op 21 april.
Lees meer over: Brussel , Evere , Schaarbeek , Politiek , Mobiliteit , Metro 3 , openbaar onderzoek , openbaar vervoer , Colignonplein , François Rigasquare , Liedtsplein , metrostation Liedts , Noordstation , linde , bordet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.