De Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen (KCML) heeft haar advies ingediend in het kader van het lopende openbaar onderzoek over de toekomstige metrolijn 3 tussen het Noordstation en Bordet. Ze heeft heel wat bedenkingen bij verschillende toekomstige metrostations en de heraanleg van de omgeving errond, voornamelijk in Schaarbeek.
Monumenten en Landschappen niet mals voor metro 3
Er komt een extra lijn op het Brusselse metronet. Die zal het Noordstation verbinden met Bordet in Haren en loopt onder meer door Schaarbeek en Evere. Op het traject van die nieuwe metrolijn zijn zeven stations gepland die nog gebouwd moeten worden. En dat is niet altijd naar de zin van het Brusselse adviesorgaan voor erfgoed.
De Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen heeft namelijk bedenkingen bij minstens vier toekomstige stations in Schaarbeek, schreef de Franstalige omroep RTBF afgelopen zondag.
Colignon
Vooral bovengrondse aanpassingen aan de bestaande infrastructuur zijn problematisch voor de commissie, onder meer ter hoogte van het Colignonplein, aan het statige gemeentehuis van Schaarbeek. "Gelet op de hoge erfgoedwaarde van het stadhuis en de stedelijke context van de wijk, geeft de Commissie een ongunstig advies over de bovengrondse ontwikkelingsprojecten," luidt het. Volgens de plannen komt er op het Colignonplein een ruim maar sober plein zonder parking, met twee trappen richting het metrostation.
Voor de Commissie moet de volledige ruimte rond het gemeentehuis heraangelegd worden, en niet enkel de zuidelijke en oostelijke kant. Het plein zou ook minder mineraal moeten zijn, er moet met andere woorden meer groen komen. Al mogen dat voor de Commissie geen grote bomen zijn, omdat die het zicht op de monumentale gevels zouden verstoren.
Ook het toekomstige station Verboekhoven aan de Waelhemstraat zorgt voor twijfel. Hier is de Commissie vooral kritisch over de relevantie van een andere ingang vanaf de Lambermontlaan, waardoor een verbinding met tramlijn 7 mogelijk wordt. "We vragen om een alternatieve locatie voor de ingang elders in de wijk te bestuderen."
Riga
Op de Rigasquare komt ook een metrostation, aan de voet van de Heilige-Familiekerk. "Het Metro 3-project hecht veel belang aan het behoud van een onbelemmerd zicht op de Heilige-Familiekerk en de Huart Hamoirlaan. Om dit doel te bereiken, zijn de twee metro-toegangen geïntegreerd in het centrale deel van de Rigasquare, buiten de groene ruimte," zegt projecteigenaar Beliris hierover. Voor de werken moeten bomen verdwijnen. Grote bomen zouden verplaatst worden.
Maar voor de erfgoedcommissie blijven de plannen echter troebel. "We blijven fel gekant tegen het voorstel en geloven niet in de haalbaarheid van het verplaatsen van de bomen op het plein en de kansen op hun herstel/overleving zijn niet groot," klinkt het.
Liedtsplein
Nog in Schaarbeek zal een station worden gegraven onder het Liedtsplein. "De Commissie brengt hier geen ongunstig advies over uit, maar vraagt wel om de bovengrondse werken te herzien, rekening houdend met een aantal opmerkingen. We vragen onder meer een vermindering van de visuele impact van de twee ingangen van het toekomstige station op het plein."
Nog tot dinsdag 5 april kunnen burgers en organisaties hun zegje doen over het noordelijke deel van metrolijn 3. Het vergunningsdossier telt 7.000 pagina's en om die reden hebben verschillende stadsverenigingen gevraagd om de termijn van het openbaar onderzoek te verlengen. Een overlegcommissie staat gepland op 21 april. Die zal een advies formuleren over de plannen. Als dat gunstig is (eventueel met opmerkingen), dan ligt de weg naar een bouwvergunning open.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , werken metro 3 , Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen , Metro 3 , Colignon , Colignonplein , Verboekhovenplein , Verboekhoven , openbaar onderzoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.