Picqué: 'Sint-Gillisvoorplein autovrij in 2013'
Voorstellen om drukke straten en pleinen autovrij te maken blijken erg populair in deze verkiezingstijd. Ook Charles Picqué, kopstuk op de Lijst van de Burgemeester in Sint-Gillis (en burgervader sinds 1985), laat zich op dit domein niet onbetuigd. In Le Soir haalt het oude voornemen om het Sint-Gillisvoorplein autovrij te maken vanonder het stof. Het autovrije voorplein maakte al deel uit van het gemeentelijk mobiliteitsplan dat nog niet werd goedgekeurd.
Sinds enkele jaren is het Sint-Gillisvoorplein gedurende een deel van de zomervakantie al verboden terrein voor auto's. Ook tijdens de dagelijkse markt kunnen er geen wagens parkeren.
Om het definitief verlies van de 47 parkeerplaatsen te compenseren zou er een ondergrondse parking komen onder het aanpalende Marie Jansonplein met 200 plaatsen. Daarvoor wil de gemeente in principe samenwerken met een privépartner. Alleen blijkt het vinden van die partner momenteel een onmogelijke opdracht. 200 plaatsen is immers niet rendabel voor de meeste investeerders.
De tweede delen van het Voorplein, gescheiden door de Waterloosesteenweg, zouden met elkaar verbonden kunnen worden met een verkeersplateau. Die werken zouden wel pas in 2014 voltooid kunnen worden.
Vlaams schepen Willem Stevens (SP.A), kandidaat op de lijst van Picqué, is opgetogen over het voornemen van de burgemeester. "De SP.A ijvert hier al jaren voor. Het is ook veel meer dan een verkiezingsballon. We zeggen heel duidelijk: met ons wordt het Voorplein autovrij vanaf de zomer 2013." Waarom Picqué al die jaren burgemeesterschap niet heeft gebruikt om het plein autovrij te maken? "Mensen veranderen, net zoals Freddy Thielemans zijn mening over de centrale lanen ook heeft herzien."
'Meerderheid heeft nooit vooruitgang kunnen boeken'
Oppositiepartij Ecolo vindt het voorstel ongeloofwaardig. "Over dit belangrijk dossier wordt al tien jaar gesproken maar de meerderheid is nooit in staat geweest om vooruitgang te boeken", zegt lijsttrekker Alain Maron in de krant. "Op minder dan een maand van de verkiezingen tovert de meerderheid nu dit uit haar hoed terwijl er op de gemeenteraad nooit over gesproken is."
Voor de groenen moet er een plan komen om de autodruk te verminderen in het centrum van de gemeente, inclusief het Jansonplein, de Fortstraat en de onderkant van de Overwinningsstraat.
CDH, ook in de oppositie, reageert wel positief. "We hebben altijd gezegd dat een autovrij Sint-Gillisvoorplein de logica zelve is", zegt Vincent Henderick. "Maar dat moet gepaard gaan met een ondergrondse parking om de toegankelijkheid van de handelszaken te garanderen."
De humanisten denken dat een ondergrondse parking niet realiseerbaar is tegen 2014. Ze stellen voor om in afwachting parkeerplaatsen te creëren op het Jansonplein.
Lees meer over: Sint-Gillis , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.