Tram Centraal Station: Grouwels past plannen aan
Ze heeft dat gezegd in de Commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. Daar klonk heel wat kritiek op de plannen van de MIVB om tram 92 en tram 94 om te leiden langs het Centraal Station.
MR en SP.A, maar ook regeringspartijen CDH, Ecolo en Groen! wijzen de plannen af. Parlementslid Céline Delforge (Ecolo) begrijpt niet hoe dit plan er gekomen is zonder enige mobiltiteitsstudie voor de wijk. "We willen de auto terugdringen uit de stadskern. Maar daarover lees ik niets in de plannen," zegt ze. Ze is voorstander van een tram aan het Centraal Station, "maar de tram zal niet eens voor het station stoppen," aldus Delforge.
Ook parlementslid Annemie Maes (Groen!) is kritisch. "Ik heb de plannen bekeken. Dit is een dikke buis. 1 op 10. Meer geef ik er niet voor". Eerder al was er veel kritiek op de plannen bij handelaars, mobiliteitsverenigingen en de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen. Zelfs de eigen administratie Mobiel Brussel is er niet over te spreken en gaf een ongunstig advies.
Minister Grouwels blijft achter de plannen staan, "ze zijn ontworpen door stedenbouwkundige bureaus die het goed doen in het buitenland."
Grouwels heeft zich in de Commissie Infrastructuur wel bereid verklaard om de plannen aan te passen. Dit zou het voor fietser en voetganger veiliger moeten maken. Ze zal de aanpassingen doen in overleg met haar eigen administratie Mobiel Brussel.
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.