De gemeente Ukkel zal juridische stappen ondernemen tegen het huidige plan van de Stad Brussel dat van het Ter Kamerenbos een autoluwe zone maakt. De vier MR-schepenen kregen de steun van hun CDH-collega, maar niet van de vier groene schepenen. Thibaud Wyngaard (Ecolo) distantieert zich met zijn fractie van de keuze van burgemeester Boris Dilliès (MR).
Het Ter Kamerenbos ging tijdens de lockdown helemaal dicht voor de auto, maar bij de exit, eind mei, mochten auto’s terug in de noordelijke lus rijden, op de Dianalaan en de Floralaan. Het zuiden bleef op slot voor de auto’s.
De stad Brussel kwam eind vorige maand dan op de proppen met een test voor een circulatieplan waarbij de auto grotendeels uit het bos verdwijnt. Dat is sinds deze maandag van kracht. Autoverkeer kan nog in twee richtingen rijden op de Dianalaan in het westen van het bos.
Voorkeur voor andere test
De gemeente Ukkel heeft nu al beslist om naar de rechtbank van eerste aanleg in Brussel te stappen tegen het initiatief. In een mededeling verduidelijkt burgemeester Dilliès dat de démarche tot doel heeft het zuiden van de gemeente te ontlasten en de levenskwaliteit van de bewoners van Ukkel te vrijwaren.
Volgens de MR-burgemeester hield de stad Brussel geen rekening met de motie die de gemeenteraad in juni unaniem goedkeurde, waarin voorstellen gedaan werden om de impact van de sluiting van het Ter Kamerenbos op de Ukkelse wegen te beperken door een (gedeeltelijke) opening van de zuidelijke lus.
Hij wijst er ook nog op dat er geen garanties zijn dat de resultaten van de test door de stad objectief uitgevoerd zullen zijn. De test is ook niet conform het regionaal mobiliteitsplan Good Move, aldus Dilliès.
Ukkel vraagt zowel in kortgeding als ten gronde dat de meetgegevens van de test worden overgemaakt, dat minstens de zuidelijke lus wordt opengesteld in afwachting van de besluiten van een expert, en dat er een onafhankelijk studiebureau wordt aangesteld.
Ecolo steunt Dilliès niet
Eerste schepen Thibaud Wyngaard (Ecolo) distantieert zich met zijn fractie van de keuze van de burgemeester. "Elke expert zal het zeggen: het is te vroeg om conclusies te trekken. De stad Brussel zal pas halverwege oktober een eerste evaluatie doen. Er volgen nog correcties. Het is niet het juiste moment om gerechtelijke stappen te ondernemen. Evenmin is het het juiste evenement."
Wyngaard geeft wel toe dat ook de Ukkelse fractie van Ecolo liever een andere test had gezien. "Maar het is nu eenmaal onmogelijk om twee tests tegelijk uit te voeren", aldus de eerste schepen, die vreest dat het autoverkeer zal verschuiven naar de Ukkelse wegen. "Een aanpassing aan het huidige plan in de zuidelijke deel van het Ter Kamerenbos lijkt ons in elk geval onvermijdbaar."
De eenzijdige beslissing van de stad Brussel brengt het leven van burgers in gevaar.
CDH-schepen Daniel Hublet steunt de MR-fractie in Ukkel, waardoor de procedure bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel in gang gezet kon worden. Hij wijst erop dat de spoeddiensten van de Europa Ziekenhuizen gebruik maken van de nu afgesloten wegen.
"Ambulances moeten zich snel en soepel verplaatsen. Dat gebeurde via de straten in het Ter Kamerenbos. De eenzijdige beslissing van de stad Brussel brengt het leven van burgers in gevaar. Elke seconde telt op het medisch niveau", aldus Hublet, schepen voor Welzijn en zelf ook arts.
De beslissing veroorzaakt dus wel een zekere frictie binnen het Ukkelse college. In de mededeling benadrukt Dilliès dat de juridische procedure, die dus niet gesteund wordt door de vier schepenen van Ecolo, enkel het gevolg is van de houding van de stad Brussel. "De uitstekende samenwerking binnen het schepencollege staat hierdoor niet op de helling", klinkt het nog.
"Voorbarig"
De burgemeester van Brussel, Philippe Close, noemt het beroep van de gemeente Ukkel voorbarig in het licht van de beloofde evaluatie van het plan, dat momenteel in een testfase zit. Ondanks de gerechtelijke stappen benadrukt Close dat hij blijft openstaan voor overleg met de betrokken gemeenten. Volgens Close zal de evaluatie gebeuren op basis van alle beschikbare gegevens om na te gaan of er files ontstaan.
De andere gemeenten zullen betrokken worden bij het vastleggen van de evaluatiecriteria, aldus de de Brusselse burgervader, die er nog op wijst dat er tot nog toe geen sprake is van de aangekondigde chaos als gevolg van het mobiliteitsplan.
Lees meer over: Brussel-Stad , Ukkel , Politiek , Samenleving , Stad Brussel , Ter Kamerenbos , Boris Dilliès
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.