De prijs voor het Gewestelijk Expresnet zal oplopen tot bijna 1 miljard euro, terwijl er in het fonds voor het GEN maar 460 miljoen euro zit. Er zou ook nieuw uitstel tot 2025 komen voor de indienstname van het GEN, het al lang geplande voorstadsnet op de spoorlijnen rond Brussel.
500 miljoen te kort voor GEN, nieuw uitstel tot 2025
Lees ook: Grote verwarring rond besparing bij NMBS
Dat blijkt uit een antwoord op een schriftelijke vraag van parlementslid Olivier Maingain (FDF) aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) dat L’Echo kon inkijken.
De exacte kostprijs voor het GEN zou oplopen tot 965,4 miljoen euro. Op dit moment is daar maar 460 miljoen euro van beschikbaar. “Het lijkt dat de beschikbare middelen onvoldoende zijn om de werken uit te voeren”, zegt Galant. Ze kondigt ook een evaluatie aan om “zo snel mogelijk tot een goed scenario voor de voltooiing van het net te komen”.
Uit het antwoord van de minister blijkt ook dat er een nieuwe vertraging komt. De einddatum zou nu in 2025 liggen, terwijl tot nu toe verwacht werd dat het GEN in 2023 in dienst zou treden. L’Echo haalt echter bronnen dicht bij het dossier aan, die vermoeden dat 2030 een meer realistische timing is.
De vertraging is een zoveelste opdoffer voor het Expersnet, dat de vertragingen opstapelt. De originele plannen voor het GEN dateren al van eind jaren '80 en begin jaren '90 en de oorspronkelijke datum voor de indienstname was 2012.
Hoewel een groot deel van de infrastructuur al is afgewerkt, blijven een aantal werven nog liggen. Soms door geldgebrek, maar ook door protest van omwonenden, zoals in Linkebeek.
Volgens VUB-professor Cathy Macharis is het voor de NMBS echter perfect mogelijk om al een deel van het GEN-net in dienst te nemen."Er zijn al verschillende lijnen beschikbaar voor commercialisatie", zegt ze. "Op die lijnen zou men de frequentie al volgens het GEN-regime (een trein per kwartier, red.) kunnen laten verlopen."
Het GEN lijdt ook al lang onder de verschillende visies van de betrokken partijen. Sommigen zien er een middel in om pendelaars makkelijker naar Brussel te brengen, terwijl het Brussels Gewest er een middel in ziet om de spoorverbindingen binnen de stad te verbeteren.
Smet: 'Stop met getalm'
In een reactie neem Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) zijn collega Galant op de korrel. ‘Het getalm heeft nu lang genoeg geduurd’, zegt Smet. Als we de verkeersknoop in Brussel willen ontwarren, moeten alle overheden samen investeren in het openbaar vervoer.’
Smet heeft Galant uitgenodigd voor overleg.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.