Concertzaal AB start met een preventiecampagne tegen seksuele intimidatie. De actie is een antwoord op de klacht van Véra Larock, die tijdens de openingsavond van AB 40 tot vier keer toe werd lastig gevallen.
AB start campagne na klacht over seksuele intimidatie
Véra Larock klaagde na haar vervelende avond in de AB, vorige maand, dat de concerthal in het centrum van de stad geen enkel communicatieplan rond seksuele intimidatie of ongewenste intimiteiten heeft. “We leven in 2019”, vertelde ze toen aan BRUZZ. “Twee jaar na #MeToo. Je mag toch verwachten dat er in de communicatie van de AB een onderdeel gewijd wordt aan respect voor iedereen? Het moet daarin duidelijk zijn dat er een zero tolerancebeleid geldt tegenover ongewenste intimiteiten.”
De Ancienne Belgique reageerde begripvol en beloofde actie te ondernemen. Larock had ook een gesprek met directeur Dirk De Clippeleir van de AB waarin ze suggesties deed om de situatie te verbeteren. “Deze campagne is een gevolg van dat contact”, bevestigt AB-woordvoerster Amélie Van Hoorebeke. “Mevrouw Larock heeft haar grieven op tafel gelegd en daarmee zijn wij naar het communicatieteam getrokken. Zo hebben we met zijn allen een antwoord geformuleerd op haar probleem.”
AB loves you
De campagne bestaat uit een afbeelding waarop staat ‘AB loves you’ (zie hieronder). Er staat ook expliciet op vermeld dat je bij elke vorm van intimidatie contact kunt opnemen met een steward. “Die zal worden opgehangen op prominente plekken in het gebouw: op de wc, aan de ingang en ze zal ook zichtbaar zijn op onze schermen”, aldus Van Hoorebeke. “Daarnaast hebben we een blogpostje gemaakt, is het een vast item op onze homepage en staat de boodschap onderaan de herinneringsmail van het concert waarvoor mensen een ticket gekocht hebben.”
Tenslotte wordt ook het veiligheidspersoneel extra ingelicht. “Die scannen de zaal sowieso al actief”, zegt Van Hoorebeke. “Maar het is belangrijk dat zij ook op de hoogte zijn van deze campagne.”
Andere Brusselse locaties moeten volgen
Larock reageert tevreden op het initiatief van de AB. Minder dan een maand nadat ze haar klachten ventileerde, is er een preventiecampagne. “Ik ben hier zeer gelukkig mee”, vertelt ze aan BRUZZ. “Er is een speciaal beeld ontworpen, er wordt iets over vermeld in de mails aan de bezoekers en ook op Facebook is er communicatie over. Ik heb het gevoel dat ik gehoord ben.”
Nu is het aan de andere spelers in het Brusselse nachtleven om te volgen, vindt Larock. “Ik heb de Vooruit in Gent als goed voorbeeld aangehaald in het gesprek dat ik met de AB had”, aldus Larock. “Nu kan de AB als goed voorbeeld in Brussel gebruikt worden. Want er zijn genoeg andere locaties die nog niet communiceren over respect voor iedereen.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Cultuurnieuws , ab 40 , 40 jaar AB , Ancienne Belgique
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.