Alternerend rijden in Brussel ‘niet voor meteen’

© brusselnieuws.be
24/03/2015

De kans dat in Brussel de komende dagen alternerend rijden, zoals in Parijs, wordt ingevoerd is miniem. “De luchtkwaliteit is nu nog ondermaats, maar betert de komende dagen.”

In Parijs en omgeving is sinds maandag het alternerend autorijden van kracht vanwege zware luchtvervuiling. Dat komt er op neer dat op een bepaalde dag alleen wagens met een even nummerplaat mogen rijden. De dag erop mogen dan de auto’s met een oneven nummerplaat de baan op.

Ook in Brussel is het mogelijk om die maatregel in te voeren bij een vervuilingspiek. “Als we in twee meetstations boven de 100 microgram fijn stof meten en de voorspellingen dat ook voor de volgende dag aanduiden, dan voeren we dat ook hier in”, zegt Frans Fierens van de Intergewestelijke Cel voor Leefmilieu (Ircel).

Vorig jaar werd die drempel wel bereikt. “Maar onze voorspellingen gaven toen aan dat we net onder de drempel zouden blijven”, zegt Fierens. “Omdat het om een zeer ingrijpende maatregel gaat, zijn we liever 100 procent zeker.”

Volgens Ircel is de kans dat alternerend rijden in Brussel de komende dagen wordt ingevoerd nagenoeg nihil. De luchtkwaliteit was de afgelopen dagen slecht, maar zal er gedurende de komende week op vooruitgaan.

Het valt echter te betwijfelen of alternerend rijden wel de beste maatregel is. “In Parijs zag men vorig jaar een daling van 6 procent fijnstof en 10 procent NO2”, zegt Fierens. “Dat komt omdat Parijs, net zoals Brussel, voor zijn vervuiling erg afhankelijk is van haar omgeving.”

Lage-emissiezone
De Stad Antwerpen voert vanaf 2016 een lage-emissiezone in voor haar binnenstad, die de meest vervuilende voertuigen weert. Ook in Gent liggen dergelijke plannen op tafel.

Brussel heeft zijn eigen plan voor een lage-emissiezone, maar die zal enkel in werking treden bij een vervuilingspiek, terwijl die in Gent en Antwerpen permanent zal zijn.

Er zijn bij vervuilingspieken in het Brussels Gewest drie niveaus. Op niveau 1 wordt bijvoorbeeld de snelheid op de Ring beperkt tot 90 kilometer per uur. Dat plan ligt voorlopig nu dus niet op tafel. Op niveau 2 krijgen we alternerend rijden en een verbod voor zware vrachtwagens om overdag te rijden. Bij niveau 3 wordt alle verkeer verboden.

Groen pleit voor drempelverlaging
Ondertussen pleit oppositiepartij Groen voor een verlaging van de drempel om van een vervuilingspiek te spreken. Nu treedt fase 1 pas in werking bij het overschrijden van een limiet van 70 microgram per kubieke meter. De Europese grenswaarde ligt echter op 50 microgram. Om die niet te overschrijden stelt Groen voor om de grens in Brussel op 40 microgram te leggen.

Volgens parlementslid Annemie Maes laat de huidige gewestregering de mobiliteitsdoelstellingen uit het verleden echter los. “Als we zien dat het Gewest haar verzet tegen de verbreding van de Brusselse Ring opgeeft en zich weigert te mengen in het debat over de nieuwe parkings in het stadscentrum, gaan we terug in de richting van Brussel als een stad voor pendelaars", zegt ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni