Bral pleit voor ‘Anspachpark’
Lees ook: Centrale lanen pas voor na 2012
Bral haalde voor het idee de mosterd in Amerika, onder meer bij het High Line Park in New York. Daar werd een oude spoorbrug van bijna 2,5 kilometer omgeturnd tot een stadspark.
"Op de centrale lanen kan je iets gelijkaardig doen," zegt Piet Van Meerbeek van Bral. "Je kan daar een lineair park aanleggen. Dan moet het autoverkeer wel drastisch gereduceerd worden. Er kan dan alleen zeer beperkt lokaal verkeer toegelaten worden, leveringen moeten 's nachts gebeuren. De rijbanen kunnen dan vervangen worden door groen, en brede fiets- en wandelpaden. Zoiets verhoogt de aantrekkingskracht en de leefbaarheid van de stad enorm."
De levensvatbaarheid van het idee lijkt op het eerste zicht beperkt. De centrale lanen en hun heraanleg vormen al jaren een punt van discussie. Tot nu toe werd er geen beslissing genomen over hoe die heraanleg er moet uitzien. "Dit idee kan echter een katalysator zijn om mensen 'goesting' te geven in het project," zegt Van Meerbeek. "Wij pleiten al lang voor vermindering van het aantal rijstroken op de centrale lanen, maar nog niet eerder voor vergroening van de as. Door nog ambitieuzer te zijn, krijgen we de bal misschien aan het rollen."
'Keuzes maken'
Aan ambitie geen gebrek, want in de ideale stad ziet Van Meerbeek een groene as die loopt van het Zuidstation, over de Lemonnier-, Anspach- en de Jacqmainlaan, tot aan het einde van de Albert II-laan. "Maar daarvoor moeten keuzes gemaakt worden," zegt Van Meerbeek. "De renovatie van de Keizerinlaan was in dat opzicht een gemiste kans. Ook daar was er een optie voor een groene as, samen met de Berlaimont- en Pachecolaan."
"Door plaats vrij te maken voor groen in de publieke ruimte kan de stad zuurstof geven aan haar bevolking," zegt Van Meerbeek. "Waarom zou zoiets niet in Brussel kunnen?"
SP.A: 'Voorstel geeft de tijdsgeest perfect weer'
Gemeenteraadslid Ans Persoons (SP.A) juicht het plan toe. "De plannen voor de heraanleg van de centrale lanen zijn al een tiental jaar oud. De opvattingen over hoe een stad het best georganiseerd kan worden, zijn ondertussen geëvolueerd. De Stad Brussel moet de plannen voor de centrale lanen aanpassen aan de tijdsgeest en wij vinden dat het voorstel van Bral deze tijdsgeest perfect weergeeft."
"Laten we de plannen aanpassen aan de stad van morgen: groene ruimtes, brede voet- en fietspaden en autoluwe zones," gaat Persoons verder. "Een eerste stap is het autovrij maken van het Beursplein en de omliggende straten. Een tweede stap is het radicaal vergroenen van de centrale lanen. Dan zullen terrassen, winkels, hotels en cafés zich hier vestigen als aanvulling op het Muntplein en de Nieuwstraat. Zo kan de Anspachlaan een nationale en internationale aantrekkingspool worden. Boven de commerciële ruimtes zal het aangenaam wonen zijn."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.