Brussels Metropolitan vraagt beter onthaal voor expats
Voor buitenlandse werknemers die toekomen in België, loopt het niet altijd van een leien dakje. "Ze moeten hun huisvesting regelen, hun arbeidsplaats leren kennen, een school zoeken voor hun kinderen enzovoort", zegt Freek De Witte van Brussels Metropolitan. "Dat betekent vaak verschillende afspraken op het gemeentehuis, in lange rijen gaan staan en dan kunnen ze soms ook niet in het Engels hun vragen stellen."
Brussels Metropolitan doet daarom een aantal aanbevelingen om de omgang met expats te verbeteren. Zo zou het personeel in openbare diensten meer Engels moeten spreken. "We zijn geen vragende partij voor drietalig personeel want dan komen we in aanraking met de taalwetgeving, maar we zouden een soort vliegende ambtenaar kunnen hebben die wel Engels mag spreken en kan instaan voor de contacten met expats maar ook bijvoorbeeld buitenlandse investeerders."
Daarnaast zou de overheid een overkoepelende dienst moeten organiseren waar buitenlandse werknemers makkelijk alle informatie kunnen krijgen.
Tot slot vinden ze bij Brussels Metropolitan dat er te weinig onderzoek is gebeurd naar expats. Een must om de stad aantrekkelijk te houden voor deze economisch belangrijke bevolkingsgroep.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.