Een verzameling van Brusselse verenigingen wil dat de overheid een verbod op reclame voor SUV’s, en na verloop van tijd voor alle auto’s, invoert. Dit eisen ze naar aanleiding van het advertentiemagazine ‘Auto 2021’ dat door Febiac, de organisator van het Autosalon, via kranten wordt verdeeld aan 2.000.000 Belgen.
Brusselse actiegroepen willen verbod op reclame voor SUV’s
Brusselse stadsbeweging BRAL, Bruxsel’Air, GRACQ-les cyclistes-quotidiens, de Fietsersbond, Heroes for Zero en Inter-Environnement Wallonie vragen aan de Belgische overheid om autoreclame te reguleren. Ze menen dat zo'n advertenties van dit voertuig een vals statussymbool maken. “Autoreclames verkopen vrijheid, blijheid en snelheid, maar je krijgt er files, luchtvervuiling en verkeersongevallen voor in de plaats”, zegt Tim Cassiers van BRAL.
De aanleiding voor deze aanklacht is het reclamemagazine ‘Auto 2021’, dat Autosalon-organisator Febiac in het weekend van 9 januari zal verdelen. De coalitie van actiegroepen wil dat de overheid een verbod invoert op reclame voor SUV’s, dat is namelijk ook de bestverkochte klasse van de laatste tien jaar, en later een verbod voor alle auto’s. “Snelle, grote en zware auto’s promoten doet de werkelijkheid geweld aan”, vinden ze, “maak liever reclame voor klimaat, gezondheid en veiligheid.”
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Autoreclame , Febiac , Bral , heroes for zero , bruxell'air
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.