Op donderdag zijn de arbeidsvoorwaarden bij Deliveroo veranderd. Vanaf dan moeten alle koeriers als zelfstandige werken en worden ze per levering, in plaats van per uur, betaald. Zorgt de verandering voor problemen met leveringen bij de maaltijdleverdienst? BRUZZ nam de proef op de som en liet vijf redacteurs eten bestellen. Het bilan: slechts twee redacteurs kregen hun eten op tijd geleverd.
| Slechts twee redacteurs kregen hun eten op tijd geleverd.
Onze gewillige vrijwilligers bestelden vanuit Sint-Jans-Molenbeek, Jette, Schaarbeek, Vorst en Elsene. We bestelden tussen zes uur en negen uur ’s avonds.
'Sorry, geen levering'
Twee redacteurs hebben helemaal niets gekregen. “Gedurende veertig minuten heb ik geprobeerd een maaltijd te bestellen. Ik had daarbij keuze uit vijf restaurants, maar tot een betaalde bestelling ben ik niet geraakt,” zegt de redacteur uit Elsene.
Hij kreeg steeds weer de volgende boodschap te lezen: "We hebben het heel druk, hierdoor kunnen we geen bestellingen aannemen in jouw buurt op dit moment. Probeer het over enkele minuten nog een keer". Ook de redacteur in Schaarbeek kreeg de melding dat er “geen leveringen in deze zone” waren.
De redacteur uit Vorst moest anderhalf uur wachten op haar eten. Het restaurant in kwestie legde aan de telefoon uit dat “de vertraging te wijten was aan het tekort aan koeriers.” Ook volgens de koerier waren er niet veel collega's in de buurt.
De laatste twee BRUZZ-collega's kregen hun eten wel op tijd geleverd. Het aanbod in Sint-Jans-Molenbeek was wel opvallend klein, en de redacteur kreeg ook de melding dat het op dat moment "erg druk" was.
'600 koeriers minder'
We hebben aan de koeriers gevraagd wat ze vonden van het nieuwe betaalmodel. “Het betaalt inderdaad minder goed, maar ik heb niet veel andere keuze,” horen we.
Volgens ex-koerier Daniele Manos zijn er in Brussel zeker 600 koeriers gestopt omdat ze niet als zelfstandige wilden werken. "Eigenlijk kan je in dit geval niet spreken over stoppen, maar wel over ontslagen worden," zegt hij aan BRUZZ. "Deliveroo heeft namelijk beslist om hen niet langer als werknemer te beschouwen."
‘Geen impact op de service’
Deliveroo laat weten dat er geen impact is op de service door het nieuwe systeem. De problemen zouden te wijten zijn aan de hoeveelheid bestellingen. "Wanneer er te veel bestellingen binnenkomen, zorgt het algoritme er automatisch voor dat er niet meer besteld kan worden," reageert het bedrijf.
Volgens Deliveroo is er geen tekort aan koeriers. “We ontvangen sinds begin januari elke week ruim 1.000 aanvragen om koerier te worden in België,” klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Deliveroo , fietskoeriers
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.