De bevolkingsdienst van de stad Brussel maakt een slechte beurt in een enquête bij expats.
Expats buizen administratie Brussel-Stad
Agoria wilde weten hoe buitenlandse werknemers de dienstverlening in hun gemeente ervaren. De federatie van technologiebedrijven stelde een enquête op. 125 expats beantwoordden de vragen, ruim de helft daarvan waren Brusselaars.
De representativiteit van een bevraging bij zo’n klein aantal respondenten is niet zo groot, maar er tekent zich wel een duidelijke trend af in de resultaten. Brussel-Stad scoort opmerkelijk slechter dan andere gemeenten. De hoofdstad krijgt een gemiddelde score van 4,5 op 10, bij andere Brusselse en Vlaamse gemeenten is dat 7,2 op 10.
“De slechte ervaring met de administratie in Brussel-Stad ondermijnt de economische aantrekkelijkheid ervan”
Concreet ervaart 80 procent van de bevraagde expats in Brussel-Stad een probleem met het aanvragen van de verblijfskaart. In andere gemeenten van het hoofdstedelijk gewest is dat 64 procent, buiten Brussel 36 procent. Globaal genomen klagen de meeste respondenten over te lange wachttijden (30 procent), taalproblemen (26 procent) en onvriendelijke behandeling (10 procent). In Brussel-Stad lopen die percentages op tot 65, 52 en 28 procent.
Andere pijnpunten zijn de gebrekkige dienstverlening online, zoals e-mails die pas na maanden beantwoord worden. Ook de woonstcontrole door de wijkagent laat vaak langer op zich wachten dan de wettelijke termijn van twee weken.
“De slechte ervaring met de administratie in Brussel-Stad ondermijnt de economische aantrekkelijkheid ervan,” zegt René Konings, bij Agoria verantwoordelijk voor Brussel. “Er is geen enkele reden waarom Brussel-Stad een slechtere dienstverlening zou hebben dan andere gemeentes. Een echt digitaal loket, meertalig onthaalpersoneel en een goede organisatie zijn noodzakelijk. Het is nu zaak om werk te maken van een goed functionerende stadsadministratie om het imago van onze hoofdstad op te krikken.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Agoria , expats , dienstverlening , technologiebedrijven
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.