Op de toekomstige stadswijk van 25 hectare langs de spoorweg in Schaarbeek en Evere komen 1.723 woningen, waarvan 27 procent sociale woningen. Veel te weinig, vindt PVDA-parlementslid Mathilde El Bakri. “Schaarbeek scoort al bijzonder slecht op vlak van sociale huisvesting en deze site is één van de laatste grote terreinen in Brussel waarop constructief kan gebouwd worden.” In december gaat het openbaar onderzoek van start.
‘Gebrek aan sociale woningen op nieuwe Josaphatsite’
Het Gewest bestelde in 2013 al een studie naar de bouw van een nieuwe stadswijk op de Josaphatsite, het terrein naast de spoorwegen op de grens tussen Schaarbeek en Evere dat al vele jaren grotendeels onbenut blijft.
Eind 2015 kwam het project in een stroomversnelling en kondigde minister-president Vervoort aan dat er 1.800 woningen zouden komen, samen met sportinfrastructuur, een hotel, kantoren, een school en twee kinderdagverblijven. Meteen kwam ook de kritiek van burgerorganisaties, die vreesden dat het volledige terrein aan privéontwikkelaars zou verpatst worden.
1 procent van wachtlijst
Maar dat is niet naar de zin van PVDA-parlementslid en Schaarbekenaar Mathilde El Bakri, die de minister-president interpelleerde over de kwestie. “We moeten goed beseffen dat dit terrein een van de laatste grote projecten in het Brussels Gewest is waar we nog constructief op kunnen bouwen. Er staan 44.000 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning. Met deze plannen komt het Gewest tegemoet aan amper 1 procent van die mensen”, vertelt ze aan onze redactie.
Volgens El Bakri bengelt de gemeente Schaarbeek ook helemaal onderaan de lijst van gemeentes op het vlak van sociale huisvesting. “Er bestaat in Schaarbeek nog steeds de angst om ‘de armen’ te ontvangen. Terwijl sociale woningen net zorgen voor een betere sociale mix.”
Mobiliteit blijft een probleem
Minister-president Vervoort was het niet eens met de kritiek in de commissie. “We vinden dat 27 procent sociale woningen voor een goed sociaal evenwicht zorgt.” Hij kondigde ook aan dat het openbaar onderzoek van start gaat in december 2017. De gemeente Schaarbeek en burgemeester Clerfayt (DéFI) lieten eerder al weten nog heel wat bezwaren te hebben, onder meer op het vlak van mobiliteit.
"Er zijn wel degelijk al aanpassingen gebeurd, door middel van nieuwe studies. Maar de mobiliteit blijft voor ons toch een probleem, zeker als het gaat over de verbinding naar de Lambermontlaan en Montgomery." Maar de regering - "die snel resultaten wil zien voor de verkiezingen" - zegt dat de problemen zullen aangepakt worden als ze zich stellen.
Dat het openbaar onderzoek pas van start gaat in december, vindt Clerfayt rijkelijk te laat. "In het regeerakkoord stond eerst dat het openbaar onderzoek in 2014 al zou plaatsvinden. Er zit dus sowieso al enorm veel vertraging op. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ze té veel woningen willen bouwen. De eisen van de PVDA zijn dan ook niet realistisch, zeker omdat een evenwicht tussen privé en sociale woningen noodzakelijk is om die sociale woningen te kunnen financieren."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.