Good Move heeft – zo blijkt uit de eerste metingen - geen negatieve invloed op het aantal bezoekers aan het centrum van de hoofdstad. Dat concludeert het schepencollege van Stad Brussel op basis van verschillende gegevens. Er zijn zelfs in oktober méér bezoekers dan meteen na het uitrollen van het mobiliteitsplan eind augustus.
| In oktober werden 1,2 bezoekers gesignaleerd in het centrum van Brussel.
In oktober bezochten 1,25 miljoen mensen het winkelgebied in het centrum van de stad. Concreet gaat het over het gebied tussen de Grote Markt, de Beurs, het De Brouckèreplein en het Muntplein. Het aantal bezoeken was in oktober 13,6 procent hoger dan in september, maar vooral 4,8 procent hoger dan in mei, 6,4 procent hoger dan in juni en 5,6 procent hoger dan in juli.
Stad Brussel maakte op basis van de gegevens ook een opsplitsing van de woonplaats van de bezoekers: van de 1,25 miljoen bezoekers in oktober was 27 procent Belg buiten Brussel, 35 Brusselaar en 38 procent toerist uit het buitenland. De Belgen komen vooral uit Vlaams-Brabant, maar ook uit Waals-Brabant en Antwerpen.
De cijfers zijn door Stad Brussel verzameld op basis van onder andere Proximus. Om die cijfers te bemachtigen, ‘telt’ de telecomoperator het aantal smartphones dat langer dan drie uur in de buurt vertoeft. Deze methode sluit dus bewoners, werknemers en mensen op doorreis grotendeels uit.
De gegevens van Proximus zijn niet beschikbaar voor voorgaande jaren. Maar om haar analyse verder te verfijnen, gebruikt Stad Brussel nog een tweede telsysteem dat gebruik maakt van de wifisensoren in de Nieuwstraat. Die detecteren ieder uur het aantal mensen in een straat.
Daaruit bleek dat 991.000 bezoekers de Nieuwstraat bezochten in oktober tijdens de openingsuren van de winkel. Inwoners en werknemers zijn niet uitgesloten in deze gegevens. Een vergelijking met dezelfde cijfers van het jaar daarvoor laat zien dat er 4 procent meer bezoekers werden vastgesteld dan in oktober 2021.
Naast Good Move, ook de elektriciteitsfactuur
Schepen Fabian Maingain (DéFI) voor Economische Zaken concludeert dat het circulatieplan van Stad Brussel sinds de invoering op 16 augustus 2022 geen negatieve impact heeft gehad op het aantal bezoekers dat naar het centrum van Brussel komt. Hij stelt dat het onmogelijk is om Good Move de schuld te geven.
De moeilijkheden waarmee winkeliers kampen, wijt Maingain vooral aan factoren die Stad Brussel en Good Move overstijgen. Zoals de gevolgen van de energie- en inflatiecrisis. "Die hebben een dubbele impact, zowel op de omzet van de handelaars als op de koopkracht van de klanten."
"We kunnen niet zeggen dat Good Move de fout is van alles. Maar we kunnen ook niet zeggen dat alles goed gaat met Good Move"
Loopt alles dan op wieltjes, wat Good Move betreft? Opmerkelijk: Maingain zit niet in het kamp dat het plan restloos toejuicht, of volledig afkraakt. Hij erkent dat het soms ook voor problemen kan zorgen, bijvoorbeeld wat opstoppingen betreft bij tunnelwerken. "We kunnen niet zeggen dat Good Move de fout van alles is, maar we kunnen evenmin zeggen dat alles goed gaat met Good Move," vat hij zijn positie samen. "Ik zal blijven ijveren om het plan bij te sturen waar nodig."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Good Move , circulatieplan vijfhoek , Fabien Maingain