Donderdagavond gingen de ZAP GAMES van start, een antireclamecampagne in de vorm van een 'spel'. Nog tot en met 25 november zullen meer dan 250 mensen aan de guerrilla deelnemen door advertenties uit de openbare ruimte te verwijderden.
Zap-games van start: 'Verwijder advertenties uit de openbare ruimte'
Lees ook: Europees Hof geeft reclamereus JCDecaux ongelijk in zaak rond onwettige steun Stad Brussel
In deze editie van de ZAP GAMES staat het milieuaspect centraal, midden in de energiecrisis en de COP27, de klimaatconferentie van de Verenigde Naties.
De lancering vond donderdagavond plaats, waarbij burgers advertenties uit de openbare ruimte verwijderden. Het gebied zal worden uitgeroepen tot "ZAP" of "Zone Anti-Pub". De komende twee weken staan er nog acties gepland.
In een tijd van energiecrisis is het verbruik dat nodig is om reclameborden van stroom te voorzien meer dan ooit fout, zeggen de organisatoren en deelnemers.
"Miljoenen mensen hebben moeite om hun energierekening te betalen en de klimaatcrisis wordt steeds nijpender. En wat zien we? Politici steunen grote multinationals zoals JCDecaux om dubbelzijdige digitale billboards te plaatsen die evenveel energie verbruiken als vier huishoudens", zegt deelnemer Charlie. "We zouden collectief kunnen beslissen om deze energie beter te verdelen."
Lees meer over: Brussel , Samenleving , zap-game , reclameborden