Vorig jaar waren er 233 klachten tegen taxichauffeurs in Brussel. Dat zijn er zo'n 20 meer dan in 2013. Vooral onbeleefde chauffeurs krijgen een klacht aan hun broek.
Meer taxiklachten, vooral over onbeleefde chauffeurs
Dat blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit die La Dernière Heure kon inkijken.
De top-3 van vergrijpen waarvoor Mobiel Brussel klachten ontvangt zijn onbeleefd gedrag of verbale agressie (72 klachten), verkeerde tarieven (63 klachten) en gevaarlijk rijden (30 klachten). “Die volgorde is al verschillende jaren ongewijzigd”, zegt Inge Paemen van Mobiel Brussel.
Er waren ook acht klachten wegen fysiek geweld. Negen keer nam de chauffeur volgens zijn klant een te lang traject.
De stijging in het aantal klachten is volgens Mobiel Brussel vooral te danken aan het feit dat passagiers beter op de hoogte zijn van de procedure. “Mensen leggen ook sneller klachten neer”, zegt Paemen. “Gezien het aantal ritten in de sector, valt het aantal klachten ook mee.”
Mobiel Brussel besteedt in opleidingen aandacht aan het belang voor chauffeurs van hun gedrag. “Zij zijn ten slotte ook ambassadeurs voor de stad”, aldus Paemen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.