Zes procent van de Brusselse Nederlandstalige basisscholen en zelfs negen procent van de middelbare scholen heeft een ongunstig advies van de Vlaamse onderwijsinspectie gekregen. Volgens VUB-specialist meertaligheid Piet Van De Craen kan meertalig onderwijs in Brussel een deel van de oplossing zijn.
'Meertalig onderwijs kan deel van de oplossing zijn in Brussel'
Woensdag sloeg die onderwijsinspectie alarm over de kwaliteit in de Brusselse scholen. Acht Brusselse basisscholen en drie middelbare scholen voldeden niet aan de criteria van de inspectie en kregen een ongunstig advies. Dat betekent dat de inspectie adviseert om de erkenning van deze scholen in te trekken.
Volgens specialist meertaligheid aan de VUB Piet De Craen kan meertalig onderwijs in Brussel een deel van de oplossing zijn. Al beseft hij dat er veel meer nodig is. “Het is niet de magische oplossing, maar we voelen ons zeer gesterkt door het onderzoek dat we gedaan hebben in een aantal scholen sinds 2001. Als deze manier van werken goed wordt uitgevoerd, dan levert dat uitstekende resultaten op. We zien dat iedereen beter geconcentreerd raakt, dat de talen een afgebakende plek krijgen en de leerlingen zich goed voelen.”
WO en Nederlands
Minder dan de helft van de leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel spreekt thuis Nederlands. Dat is een van de grote uitdagingen voor het onderwijs in Brussel, zo blijkt uit het jaarrapport van de Vlaamse onderwijsinspectie.
Andere oorzaken van de kwaliteitsproblemen zijn onder andere bomvolle schoolgebouwen, onvoldoende ervaren leerkrachten en te weinig pedagogische begeleiding. Brusselse scholen hebben vooral moeite met het realiseren van de onderwijsdoelen voor de vakken WO (wereldoriëntatie) en Nederlands.
Meertaligheid
Lees meer over: Samenleving , Meertaligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.