'MIVB kan stedelijk treinnet uitbaten vanaf 2019'
Brussel is meer dan de Noord-Zuidverbinding. In totaal telt het hoofdstedelijk gewest maar liefst 164 kilometer spoor. Verschillende lijnen hebben stations in wijken die door de MIVB slecht bediend zijn. Lijn 26 bijvoorbeeld, die onder meer Ukkel en Evere aandoet. Maar de frequentie is vaak te laag om aantrekkelijk te zijn, bovendien is er geen bediening na 20 uur of in het weekend.
"Er liggen heel wat spoorwegen in het Brussels gewest en vanaf 2019 is de markt mogelijk volledig geliberaliseerd dus waarom zou de MIVB geen treindienst kunnen verzorgen als de NMBS geen interesse toont?", vroeg Delforge zich af in het debat over de meerjarenbegroting van de NMBS.
Het parlementslid voor Ecolo verwijst daarbij naar Londen, waar het stedelijke vervoerbedrijf in enkele jaren de zogenaamde Overground uitbouwde. Dat netwerk verbindt heel wat wijken rond het centrum via spoorlijnen die vroeger door andere operatoren werden uitgebaat.
Voor minister-president Charles Picqué (PS) kan het echter niet dat de NMBS een van haar taken laat uitvoeren door de MIVB. Picqué ziet heel wat technische maar ook financiële bezwaren. De Brusselse vervoersmaatschappij zou immers nieuw rollend materieel moeten kopen en opdraaien voor de exploitatie.
'Meer haltes nodig'
De Brusselse regeringsleider stak verder zijn ongenoegen over het toekomstplan van de spoorwegen niet onder stoelen of banken. Volgens hem houdt het amper rekening met de vragen van het hoofdstedelijk gewest. Zo is er geen sprake van extra stopplaatsen in Brussel.
Ook MR-fractieleider Vincent De Wolf hamerde op de noodzaak om meer treinhaltes binnen Brussel te bedienen.
Philippe Close (PS) benadrukte dat Brussel geen nieuwe Noord-Zuidtunnel zal aanvaarden. "We moeten de fouten uit het verleden niet herhalen om de toekomst te bouwen."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.