In afwachting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest neemt de gemeente Molenbeek een vlucht vooruit in de Heyvaertwijk met de aankoop van een autoloods. “We moeten een signaal geven dat we het menen.”
Molenbeek koopt autoloods om ze om te bouwen tot wintertuin
Het gemeentebestuur van Sint-Jans-Molenbeek stemt deze week over een nieuw Bijzonder Bestemmingsplan voor de Heyvaertwijk. Die wijk is momenteel bekend voor haar autohandel. Het Brussels Gewest en de gemeenten Anderlecht en Molenbeek zijn het eens over de verhuis van die autohandel naar de Brusselse voorhaven, maar in de praktijk wil het al eens mislopen. Zo worden de gemeenten nog geplaagd door de ‘vergunningencarrousel’: het Brussels gewest vernieuwt steevast milieuvergunningen voor autohandelaars die de gemeenten weigeren, waardoor ze opnieuw vijftien jaar in de Heyvaertwijk kunnen blijven. Een verhuis naar de voorhaven zit er dus niet direct in.
“Die carrousel heeft vooral een politieke oplossing nodig, terwijl het nieuwe bestemmingsplan de dingen op het Molenbeekse niveau alvast in beweging kan zetten,” zegt Molenbeeks schepen van Stedenbouw Olivier Mahy (MR). “In de Heyvaertwijk is nu weinig ruimte voor woningen of sociale voorzieningen. Dat willen we veranderen.” Mahy wil onder meer een signaal geven aan bouwpromotoren dat er met het nieuwe plan geïnvesteerd kan worden in de gemeente.
En dat is niet alles. Het gemeentebestuur koopt de Libelco-garage op, een groot depot aan het kanaal. “We willen er een wintertuin maken en daarnaast willen we nog veel in de wijk opkopen om het goede voorbeeld te geven.”
Mahy zegt dat Molenbeek samen met Anderlecht wil samenwerken, maar dat Anderlecht “een ander tempo heeft.” De schepen zegt dat zijn gemeente het voortouw wil nemen in de opwaardering van de Brusselse kanaalzone omdat het gewest dat niet voldoende doet.
Op het kabinet van Brussels minister-president Vervoort (PS) zegt men dat er vooruitgang is in de procedure rond de Roll-on-roll-of-terminal waar de autohandel naar moet verhuizen. “De grond voor die terminal wordt dit jaar aangekocht, de terminal zal tegen 2018 operationeel zijn,” zegt woordvoerder Jo De Witte. Het cruciale dossier van de vergunningencarrousel is volgens De Witte “nog het voorwerp van onderhandeling tussen de kabinetten van Vervoort, Leefmilieuminister Céline Fremault (CDH), de gewestadministratie en de gemeenten.”
Molenbeek heeft 15 miljoen euro veil voor de wijk.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.