| De campagne wordt verspreid op de zijkanten van bussen en trams van de MIVB.

Nieuwe campagne wil LGBTQIA+-personen ook buiten stadscentrum zichtbaarder maken

JDK
© BRUZZ
03/05/2022

Op 3 mei gaat de campagne #sharethecolor van start. De campagne loopt tot 23 mei via affiches op het MIVB-net en sociale netwerken. Dit jaar wordt door equal.brussels de focus gelegd op de inclusie van LGBTQIA+-personen in de Brusselse wijken, waar ze vaak minder zichtbaar zijn dan in het stadscentrum.

België (en Brussel) spelen een voortrekkersrol op het vlak van rechten van LGBTQIA+-personen (onder meer homo's, lesbiennes, transgender personen). In de praktijk is er echter nog een lange weg af te leggen, blijkt uit de laatste enquêtecijfers van het Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten.

66% van de bevraagde personen in België vermijdt bijvoorbeeld nog steeds elkaars hand vast te houden in het openbaar en 27% geeft aan bepaalde plaatsen in de openbare ruimte te vermijden uit vrees te worden belaagd.

#sharethecolor

De campagne – die nu aan haar derde editie toe is – heeft vier doelstellingen: stereotypes en taboes doorbreken, het respect bevorderen, de rechten van slachtoffers van discriminatie doen gelden en getuigen van discriminatie en geweld sensibiliseren.

affiche_sharethecolor_lgbtqia.png

| Eén van de affiches die te zien zal zijn in de Brusselse straten.

De affiches zullen zichtbaar zijn in minstens 16 metrostations en op de zijkanten van trams en bussen van de MIVB. De campagne op sociale media vindt plaats aan de hand van acht authentieke getuigenissen van 15 seconden. Ze worden gepubliceerd op Facebook, Instagram en YouTube.

De campagne #sharethecolor vormt de sleutelactie van het Brusselse Plan voor de inclusie van LGTBQIA+-personen dat door Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou (PS) in februari werd gelanceerd.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni