De Vrije Universiteit Brussel (VUB) richt de nieuwe leerstoel "Personalisation, trust & sustainable media" op. Bedoeling is om strategieën te ontwikkelen die klassieke nieuwsmedia zoals kranten en magazines helpen te overleven.
Nieuwe VUB-leerstoel gaat strategieën ontwikkelen om nieuwsmedia te helpen overleven
De dalende inkomsten uit advertenties, die steeds meer worden opgeslokt door digitale spelers als Facebook en Google, de lage bereidheid van nieuwsconsumenten om te betalen voor online nieuws en het veranderende consumptiegedrag van de lezers zijn de belangrijkste uitdagingen waar nieuwsmedia zoals kranten, magazines, radio en tv mee af te rekenen krijgen.
Die competitieve omgeving verleidt media er soms toe om terug te grijpen naar bijvoorbeeld 'clickbait' en 'branded content', wat op korte termijn wel rendabel is, maar op lange termijn haar geloofwaardigheid bedreigt en dus ook haar maatschappelijke rol om het grote publiek correct te informeren.
Commerciële en maatschappelijke actoren
De professoren Karin Donders en Ike Picone, beiden verbonden aan de Smart Media unit van onderzoeksgroep imec-SMIT-VUB, zullen binnen de nieuwe leerstoel "Personalisation, trust and sustainable media" op zoek gaan naar duurzame innovaties binnen media die antwoorden bieden op deze uitdagingen. Hierbij houden ze ook rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia: enerzijds zijn het commerciële bedrijven, anderzijds zijn het maatschappelijke actoren.
De officiële inhuldiging van de leerstoel zal gebeuren tijdens de eerste MediaHub-conferentie op donderdag 27 juni 2019 om 16.30 uur in The Square in Brussel. De oprichting van de leerstoel wordt gesteund door Roularta Media Group.
Lees meer over: Samenleving , Media , VUB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.