| Deurbellen. (archieffoto)

Seksuele intimidatie op straat: stickers aan deurbel om ‘safe space’ te markeren

© BRUZZ
26/11/2022

Komende maand zal het gemeentebestuur van Anderlecht stickers verspreiden waarmee bewoners kunnen aantonen dat personen die zich onveilig voelen in het geval van straatintimidatie mogen aanbellen en zo een ‘safe zone’ kunnen betreden.

Afgelopen week lanceerde de Brusselse regering de bewustmakingscampagne Join The FAM, die wil appelleren aan de verantwoordelijkheid van alle Brusselaars om in te grijpen bij seksuele intimidatie op straat of andere openbare plaatsen.

Onderdeel daarvan is een sticker te kleven aan de deurbel “zodat slachtoffers weten dat we allemaal achter hen staan,” zei staatssecretaris voor Gelijke Kansen Nawal Ben Hamou (PS) over de maatregel. Die stickers worden via de gemeentelijke bladen aan de Brusselaars bezorgd.

Anderlecht steekt al een exemplaar in de editie van december, liet het gemeentebestuur vrijdagavond prompt weten. “De sticker, retro-reflecterend, laat slachtoffers die alleen zijn na een geval van straatintimidatie of personen die zich onveilig voelen, weten dat zij bij deze mensen mogen aanbellen en zo een ‘safe zone’ kunnen betreden,” klinkt het.

Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, spreekt over een goed initiatief. “Het is een klassieke manier om te zoeken naar wat je concreet kan doen voor mensen die zich onveilig voelen. De sticker geeft op een duidelijke manier nu aan: hier kan je terecht.”

Omstanderseffect

De campagne moet duidelijk maken waar je veilig bent. Maar hoe weet iemand dat zeker? Ook mensen met slechte bedoelingen krijgen de sticker in de bus. “Alles kan gebruikt worden voor wat het niet bedoeld is,” zegt Stevens. “Als slachtoffer weet je inderdaad niet bij wie je aanbelt, en omgekeerd weten de personen die hun huis openstellen ook niet wie bij hen aanklopt. Maar de meeste mensen die zich engageren, doen het met goede bedoelingen. Heb vertrouwen.”

Stevens denkt niet dat de campagne meteen een stormloop aan aanbellers zal veroorzaken. “Maar zelfs al helpen de stickers één iemand, dan nog is dat een goede zaak.”

Belangrijker, toch op langere termijn, is eerder het globale sensibiliserende aspect van de campagne. “Het maakt de zwijgende meerderheid zichtbaar, die zich misschien niet mengt in de grote publieke debatten maar die met de stickers duidelijk maakt dat het moet ophouden met seksueel geweld en seksuele intimidatie op straat."

Op die manier kan -hopelijk- gewerkt worden aan het omstandereffect, of het uitblijven van hulp door omstanders bij een noodsituatie.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni