| De fiets blijft vandaag nog te vaak het vervoersmiddel van de blanke, hoogopgeleide Brusselaar.

Smet steunt 'velorutie' en fietsambassadeurs

© BRUZZ
25/01/2018

De fiets blijft als vervoersmiddel nog te veel voorbehouden aan de blanke, hoogopgeleide Brusselaar. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) steunt daarom de fietsambassadeurs die een ‘velorutie’ willen aanwakkeren bij lastige doelgroepen. Dat vertelt hij in De Morgen.

De fietsmentaliteit dringt nog niet in alle bevolkingslagen door. Vooral binnen de categorie ‘tieners’ en ‘mensen uit een lagere sociale klasse’ is het een lastig verhaal, zo blijkt uit een profielstudie van de VUB en bureau Kwin.

De fiets is nog te vaak voorbehouden aan de hoogopgeleide, blanke Brusselaar

Slechts een derde van die groepen bezit een fiets, en het gebruik ervan laat te wensen over. De fiets is nog te vaak voorbehouden aan de hoogopgeleide, blanke Brusselaar.

Met een speelse aanpak wil vzw CyCLO een ‘velorutie’ bewerkstelligen. Zo stapten ze met het concept van ‘cycle-in-cinema’, waarbij je al trappend energie opwekt voor een filmvertoning, naar de jeugdwerking JES. “Een film, dat vonden ze maar niets. ‘Laten we een FIFA-toernooi doen’, zeiden ze”, vertelt Dominik Scholz, coördinator fietsprojecten, in de krant.

Steun van Smet

“Ambassadeurs die actief andere mensen overtuigen, dat is de meest doeltreffende manier om mensen op de fiets te krijgen", weet mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). Hij steunt dan ook de buurtprojecten, maar zonder veilige infrastructuur blijven deze initiatieven druppels op een hete plaat.

“Het verhaal van de kip of het ei”, zucht Smet in De Morgen. “Als ik plet voor investeringen, is het politieke tegenargument al te vaak: er zijn geen fietsers.” Toch zitten er enkele fietsroutes in de pijplijn, zoals het Kleine Ring-pad of de connectie Madou-Naamsepoort.

"Ambassadeurs die actief andere mensen overtuigen, dat is de meest doeltreffende manier om mensen op de fiets te krijgen"

Pascal Smet, minister van Mobiliteit (SP.A) steunt de 'velorutie'

Een andere belangrijke focus ligt op fietsenstallingen. Voor 60 euro per jaar kun je in een fietsbox terecht, die volop in aanleg zijn. “En we willen graag ook leegstaande ruimtes, winkels of ateliers, als fietsenstalling gaan gebruiken in de verschillende buurten", zo besluit Smet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Mobiliteit , Pascal Smet , velorutie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni