SP.A 'schrapt' fout geparkeerde auto's Louizalaan
Op het voetpad geparkeerde auto's kregen werflint opgeplakt en een kaart met de acht toegelaten parkings en parkeerzones binnen een straal van 500 meter.
"In de Louizalaan passeren per week 100.000 mensen," zegt Sophie Brouhon. "In de vorige regering heeft Pascal Smet (SP.A) het comfort voor de voetgangers in belangrijke mate verbeterd door bredere voetpaden aan te leggen en parkeren tussen het Louiza- en het Stephaniaplein te verbieden."
De heraanlegd werd voltooid in maart 2010 maar mondde uit in een ware "parking-saga" voor de winkels en de zwakke weggebruikers. "Na veel getouwtrek werd in de herfst van 2010 een laad- loszone gecreëerd tussen 6 en 11 uur. In de praktijk staan er echter permanent personenwagens geparkeerd en worden er nauwelijks tot geen boetes uitgeschreven."
Volgens SP.A is de situatie onhoudbaar. "Voetgangers kunnen niet stoppen voor een vitrine zonder andere voorbijgangers te hinderen. Er wordt dus nauwelijks naar de uitstalramen gekeken en ook de wagens zelf hinderen het zicht. Daarnaast zijn toeleveranciers genoodzaakt vanop de rijweg hun goederen te laden en te lossen. Het gevolg is nog meer hinder voor trams, fietsers en doorrijdende auto's."
Brouhon roept alle beleidsverantwoordelijken - de twee bevoegde politiezones, de drie betrokken gemeenten en het Gewest - op om overleg te plegen en de wegcode te laten respecteren.
Aanvankelijk wilde toenmalig minister Smet het smalle deel van de Louizalaan, de zogenaamde flessenhals, autovrij maken maar dat plan stuitte op heel protest.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.