In 2025 rijdt er een nieuwe metro naar het noorden van Brussel. Dat is wat het Brussels Gewest en de federale regering zijn overeengekomen. Maar heeft de overheid hier nog de centen voor, nu er van Europa nauwelijks nog geleend mag worden. "Er is geen financieringsprobleem," zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
Jaaroverzicht: Beliris voert proefboringen uit voor toekomstige metrolijn Noord
Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de federale en regionale overheid, financiert de studie en een groot deel van de toekomstige metrowerken in Schaarbeek, Evere en Haren. Volgens Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) zitten de plannen voor metro-Noord op schema.
Smet: "We hebben een beheersstructuur opgezet die deze eerste fase van de aanleg van een nieuwe metrolijn opvolgt en erover communiceert. Daarin zitten de verschillende overheden die bij dit project betrokken zijn. Het valt uiteen in twee delen: het omvormen van de bestaande premetro tot metro (een taak voor de Brusselse admistratie, SVG) en het graven van de nieuwe metrolijn en het bouwen van de stations (waar Beliris de uitvoerder van is). De totale kost bedraagt 1,6 miljard euro."
Onbetaalbaar wordt gezegd, zeker gezien de strikte begrotingsnormen die de Europese Unie oplegt.
Pascal Smet: "Er is momenteel geen financieringsprobleem. Er wordt deze en volgende legislatuur een extra bedrag uitgetrokken voor de aanleg van de metro. Dat gaat om 50 miljoen euro per jaar vanaf nu tot 2025."
"Dat volstaat niet. De grote sommen zullen in de periode 2020-2023 moeten worden uitgegeven. Dat is dus voor de volgende regeerperiode."
Dat geld moet nog gevonden worden. Dat zou van de privé kunnen komen, of van de Europese Investeringsbank, is enkele maanden geleden geopperd.
Smet: "Beide opties zijn niet meer aan de orde. Als de privé financiert kost het ons uiteindelijk meer én een lening aangaan bij de Europese investeringsbank, is òòk een lening, en verhoogt dus onze schulden. Wat niet is toegestaan door de Europese Unie. Ook het Junckerplan was nog een optie geweest, maar hiervoor voldoet deze investering niet aan de voorwaarden."
"Wel is het zo dat ik met verschillende steden ga praten om er, samen, de Europese Commissie van te overtuigen om het strenge begrotingsbeleid te versoepelen als het om duurzame investeringen gaat. Een metro, die voor decennia gebouwd wordt, valt daaronder. Maar die gesprekken zijn natuurlijk geen garantie op succes. Laten we zeggen dat de deur bij de Europese Commissie op een heel klein kiertje staat."
Als de overheid het geld niet heeft, wordt het metroproject misschien gewoon uitgesteld, of afgevoerd?
Smet: "Over de financering maak ik me geen zorgen. Het zal betaald worden. We hebben nu een heel plan met gespreide investeringen. Daaruit blijkt dat de investering doenbaar is. En iedereen, zowel meerderheid als oppositie, op enkele uitzonderingen na, is het erover eens dat de metro er moet komen."
In een afgeslankte versie? Met minder stations?
Smet: "De stations zijn inderdaad een grote kost, maar het blijven er zeven zoals afgesproken. Wel hebben we ons afgevraagd of het de luxe-luxe-versie moet zijn. Niet dus. Maar die oefening hebben we ook voor andere investeringen gemaakt."
Jaaroverzicht 2015
Lees meer over: Samenleving , Jaaroverzicht 2015
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.