Buitenlandse chauffeurs die zich met een vervuilende wagen in een lage-emissiezone (LEZ) begeven, zullen straks toch kunnen worden beboet. Dat wil althans het Europees Parlement.
Toch boetes voor buitenlandse chauffeurs in lage-emissiezone?
In de transportcommissie van het parlement werd donderdag gestemd over de herziening van het Europese wegentolsysteem. Een amendement dat onder andere door Kathleen Van Brempt (sp.a) werd ingediend en mee werd goedgekeurd.
Geen boete zonder identificatie
Dat moet ervoor zorgen dat steden die maatregelen hebben ingevoerd om het autoverkeer aan banden te leggen, in de toekomst ook buitenlandse chauffeurs kunnen straffen die de regels overtreden.
"Om chauffeurs die in overtreding zijn met de nieuwe richtlijn te kunnen beboeten, werd nu ook een automatische uitwisseling van gegevens tussen de lidstaten goedgekeurd", zegt Van Brempt.
Daarmee wil de sp.a-politica met name het probleem aanpakken waarbij steden die een lage-emissiezone op hun grondgebied hebben, buitenlandse chauffeurs niet kunnen beboeten omdat ze hen niet kunnen identificeren.
Lidstaten moeten nog goedkeuren
De Europese lidstaten zijn namelijk niet verplicht om persoonsgegevens uit te wisselen die gekoppeld zijn aan de nummerplaat. In het amendement staat dat de 'grensoverschrijdende uitwisseling van informatie mogelijk' moet worden gemaakt.
"Steden als Antwerpen en Brussel, maar binnenkort ook Gent, zullen buitenlandse voertuigen die niet aan de LEZ-voorwaarden voldoen, nu toch een boete kunnen sturen", zegt Van Brempt. De tekst moet wel nog worden goedgekeurd door de Europese lidstaten.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , LEZ , buitenlandse chauffeurs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.