Automobilistenorganisatie Touring noemt de verschillen in de regelgeving over de lage-emissiezones in Brussel en Antwerpen verwarrend. Ze vreest voor een “kakofonie” en roept de overheid op een kaderwet op te stellen. 'Als België er al niet in slaagt om enige harmonisering op te leggen aan de steden, dan vragen we ons af hoe dat ooit Europees zal kunnen.'
Touring hekelt verschil tussen lage-emissiezones Brussel en Antwerpen
Lees ook: Touring hekelt mobiliteitsbeleid opnieuw
Touring steunt naar eigen zeggen “volop” het idee van lage-emissiezones, een afgebakend gebied in steden waarbinnen auto’s al dan niet toegang krijgen op basis van hun uitstoot. De internationale koepelorganisatie van Touring, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), pleit op Europees vlak voor een dringende kaderwetgeving omdat de lage-emissiezones ook in onze buurlanden “als paddenstoelen uit de grond schieten”.
In Antwerpen geldt al een dergelijke lage-emissiezone sinds 1 februari, in Brussel komt die er aan vanaf begin volgend jaar. Maar de regels zijn op heel wat vlakken anders. Zo mogen enkel dieselwagens met euronorm 3 (met roetfilter) Antwerpen nog binnen, in Brussel worden dieselauto’s met een euronorm 2 nog gedoogd in 2018, en euro 3-diesels, met of zonder filter, nog tot januari 2020.
Wel of geen euronorm 4, oldtimer of niet
Dieselwagens met euronorm 4 zijn in Antwerpen pas vanaf 2025 verboden, in Brussel zal dat al het geval zijn vanaf 2022. Benzinewagens zonder euronorm, voor het eerst in verkeer gesteld vóór 1992, hebben geen toegang meer in Antwerpen, terwijl benzinewagens met euronorm 1 nog toegelaten zijn tot 1 januari 2020. In Brussel hebben die beide categorieën benzinewagens nog toegang tot 1 januari 2019.
Brussel beschouwt auto’s die meer dan 30 jaar oud zijn als oldtimers, in Antwerpen moeten ze al 40 jaar op de teller hebben en kunnen ze tegen betaling alsnog de stad in.
Overal andere regels
Tot slot kunnen bezoekers zonder recht op toegang in Antwerpen tot acht keer per jaar een dagpas kopen, voor gelijk welk voertuig. In Brussel lijkt die mogelijkheid niet te bestaan, aldus Touring.
“Als België er al niet in slaagt om enige harmonisering op te leggen aan de steden (..), dan vragen we ons af hoe dat ooit Europees zal kunnen”, laat Touring weten. “De ene lidstaat werkt met stickers, de andere met nummerplaatcontrole. In de ene zone mag men wel binnen mits betaling, in de andere dan weer niet. Er is een ware kakofonie van reglementen en verkeersborden. Ook in ons land zal het bord weer anders zijn dan bestaande borden in onze buurlanden.”
De consument “dreigt het kind van de rekening te worden”, vindt de automobilistenvereniging. Touring pleit voor één milieusticker waarmee automobilisten toegang zouden krijgen tot alle lage-emissiezones in de EU-lidstaten. Nu moet er telkens opnieuw betaald worden voor telkens andere stickers.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.