Het voorstel van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om de geluidsoverlast rond Brussels Airport aan te pakken door onder andere alle nachtvluchten te schrappen, "zet 14.000 banen op het spel". Dat zegt de socialistische transportvakbond BTB woensdag in een persbericht.
Vakbond vreest dat nachtvluchtenverbod 14.000 jobs in gevaar brengt
Gilkinet legde vrijdag in het interkabinettenoverleg een ontwerp van ministerieel besluit op tafel. Daarin staat onder meer een totaalverbod op nachtvluchten (tussen 23 en 6 uur) vanaf oktober 2024. 's Ochtends en 's avonds moet het geluidsniveau afnemen. Het voorstel lokte meteen heel wat kritiek uit, bijvoorbeeld in de brede luchtvaartsector en bij andere politieke partijen.
BTB, een vakbond voor personeel van de grondafhandeling en ook logistieke arbeiders rond de luchthaven, voegt zich toe aan het rijtje critici. Zo wijst de vakbond onder meer op het belang van de luchthaven als economische hub. Nachtvluchten zijn daar een "essentieel onderdeel" van. Een "ondoordacht verbod" is niet de oplossing om legitieme bezorgdheden over geluidsoverlast en milieu-impact aan te pakken, aldus de vakbond.
"Het schrappen van nachtvluchten, en het lichtzinnig omspringen met de rol van de nationale luchthaven, zet 14.000 banen op het spel. Als vakbond staan we open voor constructieve discussies over het verminderen van geluidsoverlast en milieueffecten, maar het eenzijdig verbieden van nachtvluchten is niet de juiste aanpak", besluit BTB-voorzitter Frank Moreels.
De vakbond hekelt daarbij nog "communautaire spelletjes" en vindt het voorstel "provocerend" te midden van het drukke vakantieseizoen.
Lees meer over: Samenleving , verbod nachtvluchten , Georges Gilkinet , Brussels Airport , ABVV
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.