Wegenvignet is “geen mobiliteitsmaatregel”
Lees ook: ‘Kilometerheffing blijft einddoel’
"In het Iris II-plan staat dat de invoering van een slimme kilometerheffing bestudeerd zal worden," zegt Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A). "Maar dat was blijkbaar bezigheidstherapie. Het is onbegrijpelijk dat Minister-President Picqué (PS) dit naast zich neerlegt en een akkoord sluit met Vlaanderen en Wallonië over de invoering van een wegenvignet voor personenvoertuigen. Terwijl iedereen weet dat dit niet de juiste oplossing is om de mobiliteitsproblemen in Brussel aan te pakken."
Het wegenvignet is volgens Van Damme vooral een forfaitaire belasting op het bezit van een wagen, terwijl een slimme kilometerheffing het gebruik van de wagen ontmoedigt. "Het grote probleem in Brussel is vooral het gebruik van de wagen voor kleine afstanden en voor woon-werkverkeer. Een wegenvignet moedigt het gebruik van alternatieven als de fiets en het openbaar vervoer niet aan."
"Slimme heffing blijft einddoel"
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) blijft er ondertussen wel bij dat de invoering van een slimme kilometerheffing het einddoel is. "Het wegenvignet kan uiteraard wel een tussentijdse maatregel zijn," zegt hij. "Voor zover de inkomsten ook gebruikt worden voor het verbeteren van de mobiliteit, en niet als extra inkomsten tout court. Het einddoel is en blijft slimme kilometerheffing en een duurzamere mobiliteit."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.