“Ik denk dat het een schoon voorwerp wordt,” zegt tekenaar en stripmaker Wide Vercnocke over Lieslaarsman, een fraai vormgegeven, in beperkte oplage uitgegeven bundeling van de stripstroken die hij tussen 2017 en 2022 maakte voor BRUZZ. “Een klein boek met een grote hoek af.”
Wide Vercnocke vervelt tot Lieslaarsman: 'Hij is een rebel, ik niet'
Dra verschijnt tussen zeeën van blauw en bergen roze vlees een nieuw multiversum van tekenaar en stripmaker Wide Vercnocke. Verknipt in 45 stripstroken van telkens drie vakjes is het een vreemde eend in de bevreemdende bijt van Vercnockes repertoire. Lieslaarsman is namelijk de eerste bloemlezing uit werk-in-opdracht die de auteur uitbrengt, na eerdere persoonlijkere graphic novels en poems als Mijn muze ligt in de zetel, Wildvlees, Narwal en Drieman. “Ik was eigenlijk ook niet per se van plan om dit boekje uit te geven, tot mijn uitgeverij erop wees hoeveel tekeningen ik in die vijf jaar, tussen 2017 en 2022, voor BRUZZ had gemaakt. Deze strenge selectie, waarin we voor kwaliteit boven kwantiteit kozen, is de kers op de taart van die samenwerking.”
Wide Vercnocke tekent nog altijd occasioneel voor BRUZZ, en werkt ook voor andere opdrachtgevers, zoals De Standaard, Muntpunt en Passa Porta. De specifieke opdracht voor BRUZZ bestond erin om, afwisselend met collega's Steve Michiels en Noémie Marsily, een stripstrook te tekenen die aansloot bij de actualiteit van de culturele kalender en dus betrekking had op een evenement, expo, voorstelling, film of concert. Die betrekking mocht los zijn: “Er moest wel altijd een link zijn, maar ik kreeg alle vrijheid om daar los mee om te gaan en om te experimenteren met visuele gags die niet altijd voor de hand lagen. Toen een van mijn tekeningen uit 2017, waarin vinylplaten van een saucisson worden gesneden, mijn populairste Instagram-post werd, wist ik dat het werkte en dat ik kon losgaan.”
In 'Lieslaarsman' komen mijn dagdromen en fantasieën samen met de soms vuile mengvormen en surreële hyperdiversiteit van Brussel
Vercnocke vermeldt de culturele evenementen die de inspiratie leverden voor zijn tekeningen in het boek pas op het einde. Zonder die context winnen de tekeningen nog aan verbeeldingskracht en mysterie. “In het hoofd van de lezer kunnen de tekeningen van alles worden. Die dubbele werking vind ik wel leuk. Het is een strak vormgegeven boekje met een grote hoek af. Het heeft iets heel surreëels.”
Ook al waren de cartoons bestemd voor krantenpapier – een drager waar uiteindelijk nogal wat vis in wordt verpakt en patatten op worden geschild –, voor Vercnocke bracht zijn vrijheid de verantwoordelijkheid met zich mee om alleen maar pareltjes af te leveren. En zelfs en stoemelings een personage het licht te laten zien: de gelaarsde, halfnaakte halfheld Lieslaarsman, een fluïde combinatie van kracht en elegantie.
“Lieslaarsman bleef inderdaad opduiken. In deze bundel heb ik hem er een beetje uitgelicht. Ik ben als tekenaar geen rebel, maar aan Lieslaarsman zit een subversief kantje dat ook terugkomt in andere cartoons: een bepaalde uitdaging van het status quo, van hoe de dingen in elkaar zitten of hoe je ernaar kan kijken. Ik sta als observator aan de kant en denk overal het mijne van. Zeker tijdens de coronapandemie, die voor iedereen tot frustraties leidde, was dat het geval. Ik was in die periode ook heel erg bezig met mannelijkheid in een patriarchale maatschappij, de MeTooschandalen rond toxische masculiniteit en de veranderende normen die daaruit voortkomen. Falende mannelijkheid en beperkende genderpatronen waren ook al een thema in mijn andere boeken. Lieslaarsman is daar, als krachtig personage dat zichzelf in vraag stelt, een nieuwe uiting van.”
Subversief is Vercnocke ook in puur creatieve zin. Onder zijn pen groeien, rekken, krimpen, metamorfoseren en muteren vormen, veranderen perspectieven en verhoudingen, enten organische vormen van mens en dier zich op de geometrie van objecten en gebouwen, en wordt wat herkenbaar was helemaal ontwricht. “Tijdens het tekenen hoef ik me niet bezig te houden met wat gebruikelijk of wenselijk is. Al sinds mijn jeugd kom ik snel terecht in dagdromen en fantasieën, en zeker sinds mijn vorige boek Drieman voel ik dat in het je toe-eigenen en verdedigen van je eigen denkwereld en universum een bepaalde kracht zit. In deze bundel komen die dagdromen en fantasieën samen met de soms wat vuile mengvormen en surreële hyperdiversiteit die het culturele DNA van Brussel kenmerken.”
Lieslaarsman van Wide Vercnocke verschijnt bij uitgeverij Bries, meer info op bries.be. De voorstelling van het boek vindt plaats op 10/7 bij Passa Porta, passaporta.be
Lees meer over: Literatuur , Podium , Wide Vercnocke , Lieslaarsman , Passa Porta